Visa ett inlägg
Oläst 2005-06-22, 08:01 #8
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Citat:
Originally posted by Fluffe@Jun 21 2005, 21:19
[...]
Sen tror jag att nybörjare, av helt naturliga skäl, koncentrerar sig alldeles för mycket på språk än på metoder. Ett litet tips på vägen är att tänka generellt. Lär dig t.ex. vad en "for" sats är och vad den löser för problem. Sedan hur man skriver den i ett specifikt språk tar bara 1 min att kolla upp. Finns en enorm stor skillnad mellan syntax och symmantik, vilket är viktigt att inse för att bli en bra utvecklare.
[...]
Applåder och visslingar!
Jag skulle till och med sträcka mig och säga att de flesta självlärda över huvud taget fokuserar på språk mer än att bli bra programmerare. Det finns tre saker som gör att en person är "bra att ha" i ett givet projekt:
1) Personen måste vara en duktig programmerare. Detta betyder att man förstår och behärskar grundläggande principer för programmering.
2) Personen skall behärska den plattform man utvecklar på.
3) Personen skall kunna språket man använder.

1:an blir man bra på genom lång erfarenhet. Någon form av avancerad utbildning inom området är en bra hjälp på vägen (civil ingenjör/datavetenskap i första hand, systemvetenskap i andra hand).
2:an innebär att du vet vilka klasser som finns klara och hur de bäst används. MFC, .NET, wxWidgets, STL, WTL, WinAPI är några exempel. är du bra i den ena är de andra dock lättare eftersom samma sak oftast finns i alla - det heter bara lite olika.
3:an är praktiskt. jobbigt att slå upp syntax för varenda rad man skall skriva.

Skall man jämföra detta med något annat så skulle jag säga att en duktig programmerare kan skriva ett program i vilket språk och på vilken plattform som helst. Tänk dig att du skall skriva en uppsats på danska (eller annat språk liknande vårt du inte kan). Med ett lexicon kommer texten vara förstålig, men kanske inte gramatiskt korrekt. Samma sak blir det när en bra programmerare tar sig an ett nytt språk och/eller plattform. Det funkar, men med mer erfarenhet blir det bättre.

Så dunken om jag var du skulle jag sätta mig ner och börja kika på C# i kombination med .NET rent generellt först. Därefter börja gå över på ASP.NET specifika delar.
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat