Citat:
Originally posted by Storen@Jun 21 2005, 12:38
Hej!
Jag undrar vad som är lämpligast för att om möjligt urskilja olika kostnader/inkomster?
Förutom BAS2000 som jag använder så har jag exempelvis lagt till "2090 bet. med privat kapital", och "5911 Annonsering iEU" (annonsering inom EU). Jag tycker detta fungerar bra och man får också en enklare översikt i redovisningen. När jag köpte mitt bokföringssystem användes "6904 tjänsteförvärv utland" för alla utlandstransaktioner, men det var svårt att enkelt se vad kostnaderna rörde sig om..
Nu undrar jag hur vanligt det är att anpassa stora delar av kontoplanen till verksamheten? Vissa tillägg måste man göra, men om jag vill specifiera ytterligare kan det gå åt h-e då?
/Edit: ändrade formuleringen..
|
Så länge du håller dig inom rätt klasser för kontona så är det bara att underlätta genom att lägga till egna konton och kanske ibland bara ändra namn på befintliga, just så att det passar ens egen verksamhet. Specifisera inte så mycket bara så att det blir onödigt jobbigt att hantera.
Jag är bara frågande till ditt konto "2090 bet med privat kaptial", det känns inte som om det är på riktigt rätt ställe eller överhuvudtaget fyller en funktion. Har du enskild firma så finns ju redan kontot 2018 för privata insättningar och är det ett AB du har så hamnar det under "klassen" med Aktiekapitalet och det är inte alls rätt. Här finns ju också standardkonton (2393 eller 2893) för just detta med privata betalningar.