Visa ett inlägg
Oläst 2005-06-20, 11:21 #52
andla andla är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
andla andla är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt
Citat:
Ursprungligen postat av andla
Som privatperson får jag alltså avdrag på 30% men som företag 50%.
Öhhh... var får du de procentsatserna ifrån? Summa summarum ska det bli detsamma i skatt och sociala avgifter oavsett om du är privatperson eller enskild firma. Bara att det går ju lite annorlunda till, som företagare sköter du inbetalning av preliminär skatt och sociala avgifter själv medan om du är privatperson måste den som anlitar dig sköta de bitarna.
Nu när du nämner procent satserna försökte jag hitta dom där 30% men enligt artikeln void pekade ut:
http://skatteverket.se/ung/gottblandat/art...r/internet.html
så kunde jag inte hitta det.
Frågan är nu om det är 16000 max per år för hobbyverksamhet och hur mycket skatteavdrag är det där?

Citat:
Om du styr trafik till en svensk merchant skall denne fråga efter din F-skattsedel och om du inte har någon sådan så skall uppdragsgivaren innehålla/redovisa/betala skatt/arbetsgivar på det du skapat .
Om jag jobbar som afilliate (trafikstyrare) och använder t.ex TD vem är då min uppdragsgivare? Borde väl vara en Merchant (affiliate program innehavare)?

Citat:
Om sådan verksamhet ger överskott skall den beskattas som hobbyverksamhet under inkomstslaget tjänst.
16000 taket som nämndes någonstans i början är alltså taket när det börjar räknas som överskott?
andla är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat