Det var ett tag sedan jag var inne i denna diskussion, ´så jag hoppas att alla inte på semester när jag får chans att "försvara" min metod!
Citat:
Men jag måste bara fråga, när är det ni som kör riktigt tung objektorientering känner att ni får nytta av detta i samband med webbutveckling främst?
|
Ja, för mig finns i princip inget alternativ, jag ser OO som det mest optimala att tänka i. Att dela upp ansvar och kategorisera olika typer av objekt som exempelvis 'persistenta' och 'transienta' objekt.
När jag bygger skiljer jag även logik från GUI vilket gör att jag kan lägga vilket GUI-objekt somhelst på ett logikobjekt(Domänobjekt). Altså... eftersom jag inte är sådär rackarns bra på design och grafik kan jag lägga ut jobbet på någon annan som får programmera GUI´t paralellt.
Mitt långa svar på din korta fråga är väl att jag inte ser nån direkt fördel just för webprogrammering med OO utan för all typ av utveckling. Får erkänna att OO ibland är lite för resurskrävande tyvärr, men det hade det inte varit Ifall Smalltalk-killarna på 70-talet hade lyckats övertyga Intel att bygga annorlunda processorer med bl.a inbyggt VM
Citat:
Vart är det ni kan dra nytta av en klass automatiskt skapar en tabell baserat på sitt innehåll (jag antar att den inte även ändras beroende på hur klassen förändras?).
|
Jag kan med hjälp av Meta-datan som finns för varje klass berätta för databastabellen vilken den optimala datatypen ska vara på varje fält i MySQL exempelvis. Och Jo, visst ändras tabellen ifall klassen ändras. (Dock bara via uppdateringsskript)
Citat:
Slutligen, hur hanterar ni att det blir en del extra overhead när man skapar klasser och objekt i PHP? Sparar ni objekten med serialise mellan anrop?
|
Vi har en hel del sparat i sessionen ($_SERVER['sApplication']->registry) med unika id-nummer knutna till sig, där ligger objekt som man för tillfället jobbar med. Snabbt och smärt.
Serialize arbetar vi inte alls med.
// Jonas