Nykomling
|
|
Reg.datum: Mar 2003
|
|
Nykomling
Reg.datum: Mar 2003
|
Tpoint skrev att:
"Per klick är inte heller att förespråka då det ende sponsorn då behöver göra är att skapa en banner som ingen
klickar på och på så sätt exponera sitt varumärke helt gratis."
Det finns inget intresse av att annonsera utan att få fler besökare. Med det vill jag bara säga att det inte finns någon seriös annonsör som vinner på att skapa en banner som ingen klickar på bara för att få visa varumärket. Oavsett hur avtalet mellan dig och Tradedoubler ser ut så kan du ge dig ... på att Tradedoubler och annonsörens avtal är byggt så att annonsören får betala i vilket fall. (Vare sig de får några besökare eller inte alltså!)
Vidare håller jag med samtliga som har ståndpunkten att det är självklart att större webplatser ska ha mer betalt. Det finns inget snack om saken. Om du annonserar i TV4 så får du räkna med att det blir en aning dyrare än om du annonserar i Bölinge Allehanda. Detsamma gäller på nätet. Att det är så beror helt enkelt på att jag och du och alla andra som vill marknadsföra sig, väldigt gärna gör det hos TV4 men det är ganska få som vill synas i Bölinge Allehanda. Därför är konkurensen hårdare på TV4:as marknad och därmed kan de ta ut en drygare peng.
Om du satt på marknadsavdelningen på exempelvis Dell, hur skulle du gå tillväga för att synas? Skulle du fråga 10.000 webdesigners runt om i landet eller skulle du hellre lägga några kronor extra och istället fråga någon på Aftonbladet, Spray och MSN?
Här kommer då Tradedoubler in i bliden. De ger Dell's marknadsansvariga möjligheten att vända sig till ett ställe för att få stor spridning. De sluter ett avtal med Tradedoubler som säger att "ni får detta och era affiliates får detta". Tradedoubler säger, "Tja, våra affiliates har att välja på dåliga vilkor, eller inga vilkor alls, så ok då!" och affären är klar.
Lurigt va?
|