Ämne: Öppet köp.
Visa ett inlägg
Oläst 2005-06-15, 06:42 #18
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
Citat:
Originally posted by Jonas@Jun 14 2005, 07:02
Höhö, iof du har rätt. Men att jag skulle nog ha svårt att hålla mig för skratt i det läget. Man kan inte direkt begära en ny iheller utan det blir pengarna tillbaka.

McD, BK, Sibylla, Max har jag provat det på, att hamburgaren inte såg ut som på bilden.
McD & BK vägrade att ge mig någon ny.
Sibylla erbjöd mig extra läsk.
Max fick jag välja om jag ville ha något ur deras 10kr meny.

Men det fungerar iaf (ibland) att faktiskt skylla på att hamburgaren är kall hos McD o BK.
Det fungerar dock inte hos Sibylla o Max eftersom dom gör hamburgaren på beställning.
Nu blir det lite offtopic, men du kan faktiskt hos Sibylla klaga på hamburgare. Om de har haft den på värmehållning för länge. Ibland försteker kedjor burgarna, lägger dem i lag, och tar sedan upp och slutsteker dem nån minut innan de serveras. De kan då bli hårda i kanten.

Men grundprincipen när det gäller produktinformation, reklam etc är att den skall vara sanningsenlig. Liksom med prisinformationslagen. Du skall uppge korrekt information om dina produkter.
Vad kan detta innebära i Mats fall? Jo, att en kund hör av sig om en film denne har köpt. Vad kunde troliga klagomål bestå i?
Den heter "Swedish..." (nånting) men de pratar tyska.
Den är kortare än vad som är sagt, bara 80 minuter jämfört med 90 minuter.
Det står att det är årets bästa film, gjord 2004 - men filmen är en gammal film från 1979 som är urusel.
Det står att den innehåller vissa saker som den inte gör. Att personer på omslaget inte alls finns med osv.

I det läget har antingen Mats och/eller leverantören tillhandahållit felaktig information om filmen. Kunden har köpt produkten utifrån den information som gavs, och det har inte överensstämt med innehållet varpå kunden har blivit lurad.

Däremot kan man alltid diskutera reklam, för som jag tidigare nämnde så säger Red Bull att man får vingar. En person står på sin balkong, drar i sig en Red Bull, får direkt vingar och flyger iväg. Det innebär att om jag ställer mig på min balkong, 5:e våningen, och dricker en Red Bull och slänger mig ut så förväntar jag få vingar och kunna flyga. Så säger ju reklamen, och reklam får ju inte ljuga.

När det gäller prisinformationslagen så är den lite tandlös, för affärer struntar i den. Varor är felmärkta, och när du kommer till kassan så får du betala ett högre pris. När du påpekar det felaktiga så säger de "Det är det priset som gäller i kassan" och du har inte laglig rätt att kräva märkt pris. Du kan däremot anmäla dem för brott mot prisinformationslagen etc men hur många orkar bry sig om att göra det för att kalvkorven var 30 öre för dyr?

Däremot kan det vara så att om du går till en möbelaffär och frågar "Vad kostar denna soffan om jag köper till det bordet och den där färgkombinationen", och då kanske de går och räknar på ett bra pris åt dig. Du ber att få det på en lapp. Spara den lappen, för det stod faktiskt inte något om hur länge priserbjudandet gäller. Du kan komma tillbaka nästa vecka och visa upp lappen, de har erbjudit dig en produkt till ett visst pris utan att specifiera hur länge ervbjudandet gäller.

Återigen går vi ontopic, Mats skulle kunna skriva något att han reserverar sig mot felskrivningar i filmbeskrivningar. Det skulle kanske kunna hjälpa lite.

Och återigen offtopic lite: matbilder. På de flesta färdiglagade matprodukter finns det produktbilder som visar en härlig maträtt med fräscha grönsaker. Sen när du öppnar kartongen är det en liten sörja i plastförpackning. Där är det faktiskt så att företagen har blivit friade i måååånga fall, för det handlar om en produktbild. Det viktiga är att det som finns med på bilen iallafall finns i sörjan på ett eller annat sätt.

Men man skall konsument ställa krav.
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat