Flitig postare
|
|
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
|
|
Flitig postare
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
|
Jag har flera verksamheter (förutom internetbutiken) där kreditkort hanteras. Det förekommer att kunder kontaktar kortföretaget. Framförallt beror det på något av följande saker:
1) De minns inte köpet.
2) De känner inte igen namnet på företaget.
3) De tar en chansning...
Det är också så att det är lätt att sno kortinformationen. Varje gång du lämnar ifrån dig ditt kort, så noteras all kortinfo (giltighetstid plus kortnummer) på ett kvitto alternativ "slipp". Med tanke på att butiken skall kolla namnteckningen, så vänder de på kortet och kan då se kontrollsiffrorna och memorera dem. Voila.. Nu har någon all info som behövs.. (Jag kan med att skriva ut detta, då det inte är någon hemlighet. Det är så här, och det missbrukas rejält.)
I vissa länder rekommenderar bankerna att man har ett tillfälligt kort och spärrar det så fort man reser från landet! På grund av alla bedrägerier med kort...
På flera internetbutiker kräver man inte kontrollsiffrorna på baksidan av kortet, och egentligen oavsett om butiken har det eller ej, så har kunden de facto inte legitimerat sig eller du har inte heller sett kortet.
|