Citat:
Originally posted by Silon@Apr 16 2003, 01:30 AM
Eftersom www inte varit riktigt aktivt ens i 10 år så tror jag lagarna är lika förvirrade som en själv ibland. Till exempel är det lagligt att lägga upp länkar till sidor som sprider piratkopierade program. På så vis gynnar man ju piratkopiering och därmed olagligheter. En annan sak som nästan stör mig är program som KaZaa, Direct Connect m.fl och andra fildenlningsprogram. Helt lagliga. Officielt är det tänkt att man ska dela med sig av sina egna filer och att folk får ta ansvar för sitt eget, och så är det ju förståss, men alla vet ju att dom till 99% bara har ett syfte´, och det är att ladda ner upphovsrättskyddat material. Total kaos! Det jag försöker säga är att man inte bara följa den svenska lagen utan även köra med lite sunt förnuft och inte behöver gå över gränsen bara för att man tror att man har lagen på sin sida, rätt va de va så blev du stämd och åkte på tunga böter iallafall!
Minst en iallafall har ju åkt dit för att ha lagt upp piratkoder för betaltv på internet. Det var en stor debatt om detta men killen åkte dit tillslut. Jag minns inte vart jag läste det.
När det gäller bilder och ikoner och sånt på hemsidan är jag själv väldigt noga med att göra allt själv eller fråga om tillåtelse även fast det inte alltid blir så snyggt eller om det bara kanske handlar om en liten menyeffekt i javascript eller något.. Ifall det bara är någon mindre grej kan man göra om koden/bilden så pass mycket tills man inser att man gott kunde gjort det helt själv ända från början
|
Bästa exemplet som finns är Aftonbladet som åkte dit för det forum de bedrev.
De hade ett forum där folk kunde skriva fritt, vilket resulterade med att någon
missbruka det och skrev en massa fientliga saker och Aftonbladet
åkte dit.
Det bör man ha i åtanke då man erbjuder en sådana tjänst.