Citat:
Det handlar inte om att visa att den som köpt en domän använder den till något som du kallar "vettigt". Det handlar om att visa att personen köpte den för att sälja den.
|
Citat:
Man skulle därför helt enkelt kunna bestämma hur länge man måste äga en domän för att det inte skall vara misstänkt att man säljer den - kanske ett år, kanske hela avtalsperioden.
|
om man köper en domän och verkligen använder den till något "vettigt" så känns det ju som ett bättre mått på att man inte köpt den i ond tro än enbart genom att mäta hur längesedan man köpte den.
Citat:
Det dillas i trådar på det här forumet om att folk är beroende av att köpa domännamn som de senare skulle kunna sälja med vinst. Det tycker jag är ondska precis som ticket touts (såna som köper på sig biljetter som de senare kan sälja med vinst för att de vet att biljetterna är eftertraktade). De tjänar inte pengar på ett hederligt vis - de stjäl från de som borde ha haft domänen (biljetten eller vad sjutton som helst) till ursprungspriset från första början.
|
"domänköpsberoendet" för mig grundar sig snarare i att jag vill köpa in de domäner som jag ser möjligheter till att utveckla/använda till något "vettigt". om jag ännu inte hunnit utveckla något vettigt till alla domäner kan det ju hända att det uppfattas som "ondska" för att man förstört för andra genom att köpa den. men då handlar det ju som reglerna uttrycker sig: "först till kvarn (får kvalen marna)".... jag menar, har jag då betalat för domänen i flera månader/år så är det ju en typ av investering för framtida projekt. sånt är ju mycket svårt att bedöma huruvida det är rätt eller fel. men investeringar är ju oftast bundna till risker och är man beredd att ta den risken så belönas man ju också med något, antingen med rättigheterna till att använda domänen eller till att sälja den om någon annan är beredd att köpa ut den domänen man tagit en risk för/planerat för att använda.