Citat:
Originally posted by wmroman@Jun 9 2005, 16:38
Citat:
Inga gratisråd är någonsin bindande.
|
Jodå Bengt, det känner jag till. 55p handelsrätt råkade följa med i examen. Alla kanske inte vet det, så jag brukar skriva en "disclaimer" oavsett sammanhang, så att ingen skickar hat-mail i efterhand.
Löften om gåva är ej heller bindande i praktiken.
Det är sant som Bengt skriver att, man inte kan lita på Skatteverkets utlåtande, de är också människor. Inte ens ett utlåtande från RSV är det, så rättssäkerheten är total (ironi). Sverige blev satt under lupp av EU pga den dåliga rättsäkerheten bl a vad gäller rätten för skattemyndighet att inkräva skattetillägg innan domslut i rättegång och även för skattskyldiges omåttligt höga bevisbörda i skattemål.
|
Vill man vara säker på att ett utlåtande från SKM verkligen håller ska man begära en prövning av saken. Då får man ett skriftligt beslut och det kan sedan inte ändras.
Om man med handläggare på SKM menar de som svarar i telefon om man ringer växelnummret så ger jag inte ett dugg för deras svar. De har inte kompetensen att svara på lite "udda" frågor och ska inte ha det heller. Vill man ha besked i någon specifik fråga som man inte lätt läser sig till själv så gäller det att komma fram till en av de riktiga handläggarna, alltså förbi själv telefonjouren.