Citat:
Originally posted by Pallfey@Nov 27 2003, 11:39
Doje vet ej om du har fått dåligt kontakt med nic-se.se "Therese" sa att om du har reggat skor.se och har den på försäljning är det inget vi kan göra, ingen annan person har mer rätt till domänen bara för den är till försäljning.
|
Är det förutsatt att domänen köptes för att säljas eller förutsatt att den köptes för att faktiskt använda den? Hundratusentals fjortisar trodde ju att domännamn under .se är tokbra realkapital och registrerade allt de kunde komma över vid avregleringen. Bara för att de var först innebär inte nödvändigtvis att de har rätt till domänen.
Varför ska den som har ett genuint intresse av en domän tvingas köpa den av någon för höga utpressarbelopp som ändå inte var intresserad av domänen i sig utan bara av att tjäna pengar på den? - Jag tror det är så IIS kan ha resonerat då man satte ihop reglerna. Och jag håller med!
Det dillas i trådar på det här forumet om att folk är beroende av att köpa domännamn som de senare skulle kunna sälja med vinst. Det tycker jag är ondska precis som ticket touts (såna som köper på sig biljetter som de senare kan sälja med vinst för att de vet att biljetterna är eftertraktade). De tjänar inte pengar på ett hederligt vis - de stjäl från de som borde ha haft domänen (biljetten eller vad sjutton som helst) till ursprungspriset från första början.