För att vi inte skall missa nåt viktigt.
________________
2. Pristävlingar i marknadsföring/reklam
2.1 Krav på prestation
I en pristävling skall man prestera något, t ex svara på kunskapsfrågor, skriva en slogan, hitta på ett namn eller lösa ett korsord. Vinnare skall utses genom att tävlingsdeltagarnas individuella prestationer bedöms enligt vissa, i förväg klart bestämda grunder. Slumpen får inte i någon nämnvärd omfattning påverka utgången av tävlingen - annars blir det hela att betrakta som ett lotteri.
Om flera deltagare har kommit fram till samma eller likvärdigt resultat som berättigar till pris blir konsekvensen att alla dessa deltagare skall få likadana eller likvärdiga priser. Denna situation löses genom att man
skiljer deltagarna åt med en utslagstävling. De får alltså inte skiljas åt genom lottdragning eller annat förfarande där slumpen är den avgörande faktorn, för
då blir tävlingen ett lotteri. Samma gäller om pristagare i en tävling utses genom lottdragning bland inlämnade rätta svar.
Ibland konstrueras pristävlingar så att ett lotterimoment kommer före själva prestationsmomentet för att få fram deltagare till en slutomgång. Avgörande för om detta skall anses vara lotteri eller tävling är hur utslagsgivande slumpmomentet är för att utse vinnare. Om antalet tävlingsdeltagare begränsas mycket starkt genom lottdragningen och samtliga tillförsäkras priser, bedöms det hela som ett lotteri eftersom gruppen av pristagare redan har bestämts i och med framlottningen av denna.
Mer om ovanstående kan man läsa
här.
_________________
Gissar på att du inte får glömma att ha med
"3. Skriv en motivering" och att du tydligt gör detta klart innan start att du bedömer och delar ut priser till bästa motivieringen.
Samt att om nu 2 personer mot förmodan skulle skriva samma motivering, samt ha koll på både frågor och
röda kycklingar så får du dela ut pris till båda. Alternativt fråga fler frågor.
Thomas