Ja, nu hade det kommit en del bra funderingar här.
Det var som en egen insats i företag det var tänkt, det är rätt. Jag är helt inne på samma tankegångar som Westman vad gäller skattefrågan.
Jag har även haft en jusristkontakt - och enligt honom är det helt OK att ta in den så här:
Citat:
Rent bokföringsmässigt så bokför du den som en inventarie/förbrukningsinventarie och på andra sidan som en egen insättning. Firman har då en skuld på dig privat på det bokförda beloppet. Ingen moms kan dras eftersom du köpt in den innan du startade firman.
|
Men han tillägger att värderingsfrågan kan vara svår och han vill inte gå i god för vad Skatteverket godtar i det fallet.
Troligen kostar en professionell värdering så pass mycket att det inte är lönt om det inte handlar om stora värden (men är det någon som värderar billigt kan ni ju PM:a).
Det om man ändå snart ska sälja sajten, då håller jag med om att det knappast kan vara lönt att ta in den i företaget på det här viset. Men om den ska "arbeta" länge i företaget kan det nog vara det, och värdet vid en senare ombildning till AB är ju inte att förakta heller.
/Bengt