Visa ett inlägg
Oläst 2005-06-05, 12:43 #4
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Dax att kasta sig in i debatten...
Jag låter projektet styra (och nu snackar vi inte bara "webprojekt" utan även andra typer av applikationer).
I vissa fall är det lämpligt med en mappning objekttyp = tabell, medans det i andra är olämpligt främst för att en annan struktur gör att databasen blir effektivare. Jag låter helt enkelt den representation som finns i databasen vara optimerad för databasen och låter representation av objekt i applikationen vara optimerad för att jag (och andra utvecklare) så lätt som möjligt skall kunna arbeta med objekten oavsett hur de representeras i databasen. Sällan är världen svart eller vit...

En kommentar dock till redremedy - det känns som om din representation av "samlingar" är aningen överarbetad. Sannolikt är det en effekt av att du automatiskt vill skapa tabeller för dina objekt och på det sättet har du skapat en representation i databasen som inte är optimerad i största möjliga mån.

Respektive lager i applikationen (data/logik/presentation) blir trevligast att jobba med om respektive lager är optimerat för det respektive lager skall göra. Inte genom att ha samma representation genom alla lager. Men som jag sa är inget svart eller vitt - för stora skillnader gör ju att när data skall passera från ett lager till ett annat blir det orimligt mycket jobb att skicka datat, men min grundprincip kvarstår; jag gör på det sättet som är bäst för situationen och inte på ett och samma sätt varje gång.
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat