Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
|
Konsumentköplagen säger så här:
1) Lagen är tvingande och kan inte förhandlas bort
2) Öppet köp existerar inte, detta är bara en tjänst vissa butiker helt frivilligt erbjuder under vissa egna krav, t.ex. oanvänd artikel, plombering, 3 dagar, 30 dagar, etc.
3) Vid fel på vara har man rätt till: Returnera vara och få ny vara, returnera vara och få pengar tillbaka, behålla varan och få ersättning för felaktigheten, få varan reparerad.
4) Med fel avses att produkten inte håller utlovad funktionalitet, det behöver t.ex. inte betyda att den nyinköpta Videon är död. Om försäljaren lovat att videon har Show-View funkiton och du kommer hem och upptäcker att videon inte har show-view så är detta ett fel på varan, och du har full rätt att reklamera och lämna tillbaka även om butiken inte har öppet köp eller hänvisar till bruten förpackning. Man måste alltså hålla isär det frivilliga åtagandet "öppet köp" från den tvingande "konsumentköplagen" och uttrycket "fel på vara". Samma sak gäller för t.ex. CD-skivor. Om en skiva inte håller utlovad funktionalitet har man rätt att reklamera. Om en butik t.ex. kräver plombering för byte av vara och du brutit polmberingen och upptäcker sedan att vara på något sätt är felaktig, t.ex. innehåller 12 istället för 14 låtar så har du full rätt att lämna tillbaka varan, oavsett vad butiken säger om plombering och bruten förpackning.
Vad gäller detta fall så har jag varken sett beskriningen av filmen eller filmen, men är det så att kunden fått en beskning och filmen inte håller utlovad beskrivning så har han full rätt att reklamera varan, med det inte sagt att han har rätt att vara otrevlig eller ställa orimliga krav.
|