Visa ett inlägg
Oläst 2005-06-04, 23:13 #13
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Lugn nu. Jan Eriksson skriver "Skulle du sälja den för 50´KKr som privatperson så skulle du skatta för inkomsten". På vilka grunder ska det beskattas, inkomst av tjänst? Ja, om det inte ingår något som helst material så är det en tjänst som köps av företaget men om man köper bilder, programkod, rättigheter etc. mao en hel sajt inkl. alla rättigheter så är det en vara man köper av en privatperson. Företaget blir då inte skyldigt att betala sociala avgifter etc. Sen är jag lite för dåligt påläst vad som gäller när man som privatperson säljer något man tillverkat. Är det engångsföreteelse så får SKV svårt att bevisa att det är en affärsverksamhet eller att produkten/sajtes gjordes i vinstsyfte. Sen kanske de vill ha det till inkomst av hobbyverksamhet men då kommer nästa steg som innebär att man får göra avdrag för kostnader man har haft för hobbyverksamheten dvs. i det här fallet dator, mjukvara ev. hostingkostnader.

Bygger jag privat en kitcar och säljer den så är det pengar i fickan. Inget som skall tas upp i någon deklaration. Bygger jag fyrtio kitcars och säljer så kan jag vara helt säker på att det klassas som en verksamhet och skall beskattas som sådan.

Allt som har med SKV och dess regelverk att göra är en ren djungel och det värsta är att i stort sett inget de säger eller ens skriver behöver de i slutändan stå för. (Jag kan bevisa detta men då blir det OT.) Nya tolkningar gäller utan omsvep och ibland även retroaktivt. Jättekul... :angry:

EDIT: Ang. kitcaren så VET jag att det inte skall skattas för om man bygger en och säljer den.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat