Först och främst är det viktigt att påpeka att Google inte signar några avtal med någon. Det finns dessutom inga direkta program som är unika för en tredjepartsleverantör jämfört med en person som startar det själv. Däremot ger google storkunder api-uppkoppling (osäker på kraven just nu dock, kan kolla upp om det behövs). Alla har samma förutsättningar för att få bättre placeringar. Sen finns det förstås Googles kvalitets-stämpel "Google Professional" som alla kan få bara de säljer för tillräckligt mycket och klarar ett prov. Den är till för att visa att företaget ifråga kan sina saker.
Det fins vanligtvis två upplägg för tredjepartstjänster för sponsrade länkar. Det ena är att, som du nämnde, att man tar fast pris per klick. Den har fördelen att köparen kan känna sig trygg i att han/hon får x antal klick för ett fast pris. Många kunder föredrar den metoden faktist. Nackdelen är ju att om det blir konkurrens på något sökord riskerar man hamna långt ner i listan.
Det andra alternativet är PPC+påslag (du betalar vad det kostar på Google+påslag för hantering av det). Detta passar bäst för folk som tex vill alltid vara på topp, även om klicken springer iväg. Ju större konkurrens det blir på sponsrade länkar, desstu fler kommer att gå över till denna metoden.
Ytterst ger SEM-bolag tid och kunskap.
Tex ska man ju kunna få statistk när som helst då det är kampanjverktyg och kunna lägga till/ta bort/pausa annonser när det behövs.
Google och dom andra sökmotorerna har spärrar som ska hindra att du betalar för falska klick. Hur det är uppbyggt vet bara sökmotorerna och hur säkera dom är vet också bara sökmotorerna. Jag skulle gissa att den är väldigt avancerad då hela deras verksamhet bygger på det förtroendet. Jag skulle gissa att de har mycket med statistika fördelningar över tid, geografi, browser- och cookieinfo mm.
Ber om ursäkt för ev felstavningar, för tidigt på morgonen!