Visa ett inlägg
Oläst 2005-06-03, 14:00 #10
magzs avatar
magz magz är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2004
magz magz är inte uppkopplad
Nykomling
magzs avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av PKaze
Citat:
Ursprungligen postat av magz

Problemet är att man får inte göra något mer än via brev och telefon kontakta gäldenären.
Alla inkassoföretag står under datainspektionens tillsyn och måste följa god inkassosed.

Jag vet ett företag som inte tar betalt för misslyckad indrivning...... Men jag tänker inte göra reklam.......
Kolla min profil!
Man får ju knappt kontakta gäldenären via telefon heller... Så här står det i datainspektionens praxis för inkasso:

Citat:
Innan fristen för inkassokravet går ut bör muntlig kontakt med gäldenären endast förekomma på
dennes initiativ. Efter fristens utgång kan inkassoombudet ta muntlig kontakt med gäldenären om
denne inte har hört av sig under tidsfristen eller har förklarat sig villig till muntliga diskussioner.
Muntlig kontakt med gäldenären får inte förekomma om denne har undanbett sig det. Normalt bör
man enbart ta muntliga kontakter med gäldenären för att åstadkomma en betalningsuppgörelse.
God inkassosed innebär att muntlig information om vilka åtgärder som kommer att vidtas om betalning
uteblir motsvarar vad som har angivits i inkassokravet.

En förutsättning för en telefonkontakt är att det med rimlig säkerhet kan antas att den uppringde
är identisk med gäldenären. Om gäldenären är en privatperson får han kontaktas under dag- och
kvällstid och då inte senare än klockan 21.00 i sin bostad.
Inkassoombudet bör föra anteckningar över telefonkontakter och andra muntliga kontakter med
gäldenären.

Jag tycker nog inte att ditt inkassobolag har gjort något fel. Vad mer hade de kunnat göra? De skickade ett inkassokrav, pengar kom inte, du ville avbryta processen genom att ej gå vidare till KFM.

Sen att du åker på en avgift på 200 kr är ju lite fisigt. Hade inkasseringen lyckats hade de väl fått 160 kr som är en lagstadgad inkassoavgift?
Hej,

De flesta inkassobolagen använder telefonen som redskap, dock inte direkt efter kravet har förfallit utan när man har lagt ärendet på långtidsbevakning, innebörden av detta är att inkassoblolaget tar en del av ditt kapital belopp (ca: 30-50%). Som sagt man kan ju inte prata med vem som helst i hushållet, utan den vanliga frasen brukar vara - Jag söker Carl Erik Svennson, stämmer det att du har personnr: 555555-5555. Därefter kan man inleda samtalet...:=)
magz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat