Visa ett inlägg
Oläst 2005-06-02, 21:55 #9
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: May 2003
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar

Reg.datum: May 2003
Citat:
Håller med och förstår dina synpunkter. Dock så MÅSTE man ha/få kunder från början innan man kan leverera något till dom. Därmed anser jag marknadsföring (MF) vara viktigare än snabb leverans, om det är en nystartad butik. Snabb leverans är mycket viktigt i de flesta branscher, och är en del i att "hålla bra service".
Mitt inlägg grundade jag på att det är etablerade och inte nystartade företag vi diskuterar och en självklarhet för en nystartad e-butik är att få kunder för att ha någon att sälja till och då är ju MF en förutsättning för att lyckas. Sen kan man naturligtvis inte sluta att annonsera bara för att man blir etablerad.

En förutsättning för optimerad MF är också att man har har bra verktyg för att mäta värdet på annonseringen, annars kan man ju aldrig ha koll på vad/var dom olika kampanjerna ger.

Citat:
Ev. mister man kunder om man inte har låga leveranstider, dock mister man fler om man inte HÅLLER de leveranstider som man satt ut.
Håller jag med om, det är superviktigt att hålla utlovade leveranstider. Har gjort en liten undersökning där jag har "snokat" reda på returfrekvensen hos några företag och det visar sig ganska snabbt att dom företagen som kan leverera inom 1-2 dagar har extremt mycket mindre returer än dom som har längre leveranstider. Jag hörde någon som nämde att returfrekvensen ökade med 5% för varje dag från "dag 3" som inte kunden fått sin beställning.

Citat:
Tex. i datorbranschen är nog tom. priset+snabb leverans viktigare än något annat, så det skiljer som sagt mellan bransch och bransch.
Helt klart, jag skulle vilja säga alla branscher som är flitigt representerae i ex. pricerunner och liknande ställen är beroende av lågt pris.

Citat:
Sen tror jag att man måste dela upp det i 2 genrer. Dvs. nystartade butiker och "långvariga/långsiktiga" butiker, samt beroende på konkurrens inom samma bransch osv osv. Kommentera/dementera gärna. Jag uppmanar till diskussion! Det är alltid intressant att höra från flera olika branscher och alla synpunkter/synsätt som finns i de olika kategorierna.
Naturligtvis så är det på det viset, vad det gäller konkurrensen inom samma bransch så finns det nog inga andra genvägar långsiktigt än att vara bättre än sina konkurrenter. Vad det gäller nystartade butiker oavsett bransch så gör många misstaget att dom bara är "lagom bra på allt" och inte bäst på något och dom butikerna överlever aldrig.

Det är ungefär som jag brukar säga till dom som kopierar bilder och texter m.m. på Lastbryggan, "Hur känns det att alltid vara 2:a?" Kom med nåt eget och skapa dig ett eget rykte i stället och bli bäst på just det du håller på med.

Citat:
Givetvis krävs det att man har en webbutik som är såpass enkel så att en "normal" person kan handla, men återigen här skiljer sig kunskaperna, de som säljer datorprylar m.m har oftast människor som är mer vana att hantera en dator än de webbutiker som tex. säljer smycken. Rent generellt sett givetvis.
Precis, jag tycker man skall ha avancerade funktioner för dom som önskar men gränssnittet skall vara anpassat även för dom som inte vill ha "extra" funktioner.

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat