Ämne: Dell SC1425
Visa ett inlägg
Oläst 2005-06-02, 15:09 #7
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2004
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
zorans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Ursprungligen postat av kullervo
Citat:
Originally posted by -netflax@Jun 2 2005, 10:42
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas
Finns det kompatibla drivrutiner så varför skall det inte gå?
Vet du ngn som testat så de fungerar?

Fråga 2:
Har läst att /boot ej kan speglas p.g.a. att speglingen sker i OS och därmed ej kan påbörjas förrän OS är laddat. Hur gör man då för att snabbt återhämta systemet efter en diskkrasch?

Edit:
Man vill ju gärna kunna boota från den speglade disken om den primära kraschar...

Nyare ver av Lilo klarar att läsa från speglade partitioner. Grub klarar det inte. Det du borde göra är att ha /boot speglad även om din bootloader inte klarar av att läsa från speglade. Det den gör isf är att läsa från en i taget. Om den ena boot-partitionen pajat så kan du bara säga åt den att köra från den andra boot-partitionen istället. Inget som går med automatik, men enkelt om nån finns på plats fysiskt.
Inte riktigt sant. Jag, för nästan 1 år sen installerade en gammal Compaq DL 350 med speglade diskar och testad 100% redundans.

Mitt test var.

1. Starta burken
2. Slit ut en disk under drift.
3. Ryck strömsladden/stäng av.
4. Boota upp burken.

5. Stoppa in disken och låt den synka.
6. Dra ut den andra disken.
7. Ryck strömsladden/stäng av.
8. Boota upp burken.

När alla 8 steg gick att göra i följd var jag nöjd.

Det där med manuellt arbete rimmar inte med redundans i mina öron. Och vad skulle det behövas för? Om du speglar din bootpartition och sedan installerar lilo på båda mbr-en, så kommer systemet försöka boota från första spegelhalvan (obs, ej spegeln). Finns inte den tillgänglig så är ju nästa disk din andra spegelhalva. Då bootar den därifrån. Med andra ord, även om någon av dina bootspegelhalvor kraschar så ska systemet klara att boota.

/Zoran
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat