Det du beskriver som "webmanager" skulle jag kalla "Informationschef" eller "Marknadskommunikations ansvarig". Webben håller på att glida över från specialiserad "whiz-bang" applikation, till en kommunikationskanal som alla andra. Det är CMS som har gjort detta möjligt, vilket kommer att göra webbmastern som vi minns honom arbetslös.
Jag är själv Corporate Webmaster på ett internationellt svenskt företag, och livet blir allt bättre. Istället för att vara flaskhalsen som alla info till webbsidan ska gå igenom, så har jag nu med hjälp av CMS femtiofem st webbredaktörer över hela världen. Sedan starten för över ett år sedan har webbplatsens innehåll ökat med 500%. Webbmastern blir en administratör istället, som ska hålla redaktörerna lyckliga och se till att CMS systemet fungerar tillsammans med IT-avd och/eller konsulter. Jag kan använda min tid till annat,som att läsa WN t.ex.
Webbkonsulterna då? Webbsidorna ska designas utseendemässigt precis som förr. Men handkåpandets tid är över, det är dags att kliva upp en nivå och lära sig ett eller flera CMS system istället.