Citat:
Originally posted by Fredrik@May 29 2005, 14:25
Hmm så har jag iofs aldrig tänkt på det, det är väl iofs inte så många som sitter på såpass gamla burkar som inte klarar av flash utan att lagga så pass?! elelr har jag fel...
|
För snabbare grafiska spel eller med intensiv scripting spelar det en del roll då 25 fps lätt blir svårt att hantera för många användare.
Då är getTimer att definitivt att rekommendera.
Annars kan man ju om man vill fuska med även ett quiz spel som är baserat på frames genam att klogga upp datorn med andra processer medans man spelar för att sänka frameraten.
Det är väl inte så stor chans att folk bryr sig, men om tex har tävlingar om priser borde man definitivt tänka på det.
Rör det sig å andra sidan om ett grafiskt och scriptmässigt mindre krävande spel där det inte spelar någon direkt roll om någon skulle få för sig att fuska fungerar det i de allra flesta fall att lita på att filmen körs runt 25fps.
Men det är knappast direkt enklare att göra än att använda getTimer eller setInterval och ger inga fördelar, så man kan väl säga att det inte är bästa design praxis.
Jag håller med bejjan om att setInterval är normalt helt ok för tex en quiz och kan ta ett par sekunder mindre än att implementera jämfört med getTimer.
Men jag tyckte det kunde vara värt att notera att det drar lite extra CPU om filmen inte når den framerate man vill.