Citat:
Originally posted by JohanH@May 26 2005, 12:01
Egentligen så bygger ju alla maskiner på samma komponenter så kolla extra noga på support och garanti villkoren eftersom det är främst där som de skiljer sig åt. Processor, minnen, moderkort, hårddiskar, grafik et c är ju inget varken Dell, HP eller IBM sjlälva tillverkar (okej IBM har håddiskar men det skulle inte förvåna mig om det sitter samsung 2,5" diskar i deras bärbara).
IBM har väl ett lite speciellt chassi som tål lite mer än andra vad jag har förstått. HP har också en del intressanta modeller med tex Widescreen skärm som är oerhört praktiskt enligt mig.
|
Ja, men det är inte riktigt sant. Titta lite på olika tester. Tom's Hardware kan ge en bra insyn i detta. Man hade ett test där man byggde samma konfiguration som dell och IBM hade, men så snarlika komponeneter som möjligt. Ändå så visade sig Dell vara snabbare med flera procentenheter och prestationen var ganska imponerande. Så bara för att det är "nästan" samma komponeneter, så betyder inte att prestandan är densamma. Själv tycker jag att Dell, speciallt 6000, är prisvärda. HP har jag en del emot då supporten i mitt fall, vid förra datorn, var dååålig tyvärr.