Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Mar 2004
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Mar 2004
|
Personligen tycker jag att Tomas borde ha sålt domänerna när hans konkurrent ringde första gången. Det hade varit det "rätta" att göra. Jag ser dock inget fel i att tjäna pengar på det. Om någon har investerat i ett namn och på det sättet ökat dess värde och sedan inte tar tillvara på tillgången så är det klart att nån annan skall kuna göra det.
Ni som brukar läsa WN vet säkert att jag brukar vara en rätt hängiven motståndare till domänhandel, det är dock typen av domänhandel där en köpare hittar på ett ord eller köper allt som finns för att sedan sälja det till överpris utan att det finns en riktig investering i namnet. I detta fallet är det helt klart så att Tomas har kommit över en domän/namn med värde. Det är lite som att hitta en slant på gatan.
För att vara lite metaforisk (kan man säga så?) så är det Tomas gör här; att köpa en lokal där en annan aktör har lagt stora reklampengar på att marknadsföra som deras nya lokal. Skulle detta hända i verkligheten? Att ett företag lägger ut "hundratusentals kronor" på en reklamkampanj för "strandvägen 4" när kontraktet för den lokalen inte är påskriven? Knappast. Det är dessutom svårt att veta vad som har hänt mellan Tomas och sagda konkurrent.
Återigen så tycker jag personligen att det Tomas borde göra är att bestämma ett pris som är skäligt men samtidigt inte ett dåligt, ringa sin konkurrent och göra upp. Fast det skall vara sagt att jag inte vet särskilt mycket om affärer och handel.
|