Visa ett inlägg
Oläst 2005-05-26, 13:04 #43
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Ursprungligen postat av tomas
Marcuss, jag vet inte vart du vill komma med dina inlägg men de är både felaktiga
och inte speciellt genomtänkta...börjar likna sandlåde nivå på dina inlägg..
Börjar likna.. jo det märks tydligt att du följt mina samtliga inlägg här på WN. Visst, det här inlägget var kanske inte det mest sympatiska inlägg jag har gjort bland mina 1571 inlägg här på WN men för att uttala dig om vad nivån på mina inlägg börjar likna så borde du nog ta och läsa några hundra fler av dem åtminstone.

Precis som Kristofer skriver så anser jag att man redan vid ditt första inlägg då du frågade på ett forum:
Citat:
Originally posted by -tomas@
"är det något som kan gå fel om jag köper ovanstående adresser, kan de göra något eller kräva något?"
Dvs du misstänkte redan då att du gjorde något fel då du "saboterade" deras reklamkampanj pga att ni
Citat:
"haft en liten "diskussion" med dem förr så jag tänkte för kul köpa dessa.. och se hur de reagerar.."
Citat:
Domänerna fanns ute på marknaden tills salu , de har haft månader på sig för att förnya
dem inkl otaliga påminnelser skulle jag anta, skulle jag ha ringt och frågat dem först om
jag fick köpa dem?
Det handlar om att använda sunt förnuft. Då Microsoft glömde att förnya domänen hotmail.co.uk var det ingen på allvar som trodde att de inte längre var intresserade av att ha domänen. Trots detta expirade domänen. Tror du på fullaste allvar att de tagit del av otaliga påminnelser under flera "månader" och ändå bara förbisett detta med avsikt?

Citat:
Hur svårt ska det vara att förstå det?
Hur svårt ska det vara att använda sunt förnuft och god företagsanda när man bedriver en (seriös?) verksamhet?

Citat:
Om jag köper tex en beg minibuss som är till salu ska jag då ringa de gamla ägarna
och kolla så att de inte måste åka i en folka i fortsättningen?
Köper man en begagnad minibuss så brukar man kanske ha kontakt med de tidigare ägarna för att se så att allt är OK. Gäller det ett inbyte via bilfirma är det inte alls ovanligt att trots detta ha kontakt med de tidigare ägarna för att kontrollera så att t.ex. mätarställning och dyligt inte justerats av återförsäljaren.

Det handlar inte om vad man FÅR göra, det handlar om vad man BÖR göra och vad som hör till god affärssed. Det finns mycket man kan tjäna pengar på då bör man fundera både en och två gånger om det är lämpligt och är förenligt med övriga värderingar man står för och representerar.

Citat:
Att du säger att jag har sabboterad för andra företag tänker jag inte ens kommentera då
det var ett av de fånigaste anklagelserna jag har hört på länge..
Citat:
Originally posted by -Kristofer@May 26 2005, 09:04
Du visste även om deras annonskampanj på denna .com-domän innan du la in din köporder så något annat än ond tro kan det inte räknas som, trots att domänen låg öppen på marknaden för alla och de inte hade förnyat den!
Som sagt. Vad annat än ett sabotage är detta? Oavsett om domänen var möjlig för dig att köpa in eller inte så handlar det ju om en medveten handling där du insett att domänen var av intresse för dem pga reklamkampanj och liknande. På samma sätt som att en dator går att köpa via en (Internet-)auktion trots att säljaren begått ett misstag och skrivit in en nolla för lite i utropspriset så är det då rätt att tvinga säljaren stå fast för sin försäljning trots att det helt uppenbart handlar om ett fel? Nåja, det handlar om moral och vi vet ju alla att moralen på Internet kanske inte alltid är vad den borde vara. Trots detta kallar jag ditt tilltag för ett "sabotage", för det är precis vad det är i mina ögon om någon skulle förhindra en reklamkampanj på det tidigare beskrivna sättet.

Citat:
Originally posted by -tomas@May 26 2005, 07:49
Jag är inte här för att testa mina funderingar eller lära dem en läxa..
och vem har sagt att jag inte ska överlåta dem domänerna i framtiden?
Du själv har bara två dagar innan det här inlägget sagt att du "är tveksam" till att göra det.
Citat:
Originally posted by -tomas@May 24 2005, 14:36
Jag kanske ska säga att hade han/företaget lagt ut det lite trevligare så hade jag kunnat sälja tillbaka det till dem, men när han var så klantig när han kom med hot o dyl så är jag mer tveksam till att göra det idag.
Är väldigt svårt att tolka det som om du tänkt sälja tillbaka det. Uppfattningen man får är väl ungefär så att du ev. kan tänka dig att sälja tillbaka den efter att effekten från reklamkampanjen är tillvaratagen. Huruvida det verkligen är så eller inte är ju svårt att säga, men det är iallafall den uppfattningen som förmedlas i ditt inlägg.

Citat:
Marccus jag har även köpt ett 30tal andra svenska domäner också efter det så Marccus jag får väl ta och ringa dem också o kolla så att jag inte sabboterar för dem...?
Du menar alltså att du gjort 30-tal andra tveksamma domänköp?
Citat:
Originally posted by -marcuss@May 25 2005, 23:01
Med andra ord är syftet med köpet inte alls irrelevant utan högst relevant vid t.ex. en ATF eller vid ev. tvist i tingsrätten för varumärkesintrång/renommésnyltning.
Citat:
Ursprungligen postat av tomas
Jag gör alldrig irrelevanta inköp till företaget och nej domänerna är inte knytna till ett varumärke.
Jag har inte påstått att du gör irrelevanta inköp. Det är säkerligen tvärtom, högst relevanta inköp, för ditt företag. Frågan var huruvida det visst är relevant med syftet, dvs bakgrunden, till inköpet.

Citat:
vilket jag inte tycker hör hemma i ett forum som WN eller andra forum överhuvud taget..
Jag har tidigare rensat reklaminlägg skrivna här på WN av dig och du borde kanske själv ta en titt på de regler som finns här.

Citat:
Det där får du ta med Tobias om då jag inte har erfarenhet av hans inlägg, jag pratade inte om hans relevanta inlägg utan om det han sa i hans tråd.
Det var precis det jag gjorde? En hint till honom att han förmodligen borde göra inlägg på mer än en rad och ha lite substans i dem. Men visst, nästa gång tar jag det per PM.

Citat:
att anklaga Tobias för att inte ha mycket grund till sina påståenden skulle jag vara mycket försiktig med om jag vore dig med tanke på dina påståenden ovan,, man ska inte kasta sten i glashus osv...
Du har uppenbarligen inte följt våra tidigare diskussioner där vi redan sett vem som har relevans och grund till sina påståenden. Det är iofs inte lätt för dig att göra korrekta bedömningar som bara har varit här lite drygt en månad; men det tar sig nog med tiden.

För att besvara din initiala fråga.
Citat:
Nu till min fråga: är det något som kan gå fel om jag köper ovanstående adresser, kan de göra något eller kräva något?
Vad de kan göra är alltså att ta det vidare till alternativt tvistlösningsförfarande hos II-Stiftelsen för tvångsöverförande av domännamnet. Alternativt kan de välja att ta det till Tingsrätten med hänvisning till varumärkesintrång enligt VML eller renommésnyltning enligt MFL. Oavsett vad din uppfattning i frågan är bedöms det då alltså objektivt under rådande omständigheter där t.ex. denna diskussionstråd mycket väl kan ligga till underlag för anförandet. Handlar det om belopp över ett halvt basbelopp (vilket det troligen gör om man hänvisar till annonskampanjen) står "förloraren" för den andres juridiska omkostnader.

Oavsett vad så har du som du sett av alla negativa reaktioner här på WN förhoppningsvis fått dig en tankeställare huruvida det är rätt eller ej.