Hej,
Jag heter Robert Edvardsson och representerar Webbfacit.se.
Jag tycker att det är intressant och kul att folk engagerar sig i huruvida webbfacit gör rätt för sig eller inte. Självklart är detta ett test som var portal med självaktning bör klara av.
Webbfacit startades upp av personerna bakom webbföretaget Sphinxly under sommaren 2004. Vi kände då att företagen som arbetar med webb och Internet ibland har svårt att hävda sig. Dessvärre går ofta uppdrag och tjänster via kontakter istället för via kompetens och grundliga upphandlingar. Ordentliga kravspecifikationer är dessvärre ännu ofta enbart unnade lite större verksamheter, och någon egentlig sammanfattning av branschen fanns inte. Inte heller någon mötesplats där dessa företag kunde mötas, skapa kontakter och dela gemensamma intressen.
Självklart är webbfacit.se inte perfekt – ännu. Vi uppdaterar dock portalen regelbundet, och går, för nuvarande, rent ideellt igenom företagen, kommentarerna och övrigt material varje vecka utan något vinstintresse. Kommentarer som inkommit är till större delen mycket positiva, både från branschen och utomstående, även om en del företag nog är besvikna över att ljus kastas där det innan bara fanns mörker. Tanken är självklart att portalen i framtiden skall vara självgående och bärande. Portalen skall kunna marknadsföra sig själv, och skapa en bättre handelsplats som framförallt är rättvis men som även framhåller de många särdrag och höga kunskapsnivåer som medlemsföretagen innehar – på många olika nivåer.
Att personerna bakom Webbfacit skulle ha avsikter att själva på några sätt dra nytta av portalen på ett otillbörligt sätt är för mig befängt och rent förolämpade.
Kommentarer, konstruktiv kritik och idéer på hur webbfacit kan göras bättre tas dock självklart emot med öppna armar. Angående hur företagen värdesätts så är detta ett objekt för ständig förändring, och idéer på att göra detta bättre tas tacksamt emot.
http://www.webbfacit.se/
Tack för mig.
[email protected]