Riktigt fint gjort Thomas :) Tänk tankarna om fågeln du tog hand om nästa gång du får för dig att steka ett gäng kycklingfiléer också.
Citat:
En varg får smak på lamm, och äter upp ett lamm från en bondes farm. Bonden föder upp lamm på sin farm för ullens skull. Bonden dödar vargen när den kommer tillbaka och äter upp ett till lamm. En björn ser att bonden dödar vargen, och eftersom hon har ungar i närheten dödar hon bonden så att han inte utgör någon fara för hennes ungar. En jägare ser sen att bonden blivit ihjälriven av en björn och letar reda på björnen och dödar den. Sedan ser han att hon hade ungar, och dödar dem också eftersom han inte vill att de ska lida (i brist på fantasi). En grupp militanta veganer som är ute och militerar i skogen ser jägaren precis när han dödar björnungarna och blir arga och hämnas genom att misshandla honom. Han avlider senare och ungdomarna hamnar i fängelse.
|
Bonden 1 moralpoäng.
Förutsatt att han inte har ett förståndshandikapp förstår han att det inte finns ett behov av ull för att göra kläder. Kan likväl göras med andra materiel som inte lider till onödigt djurutnyttjande.
Jägaren / Veganerna 2/3 moralpoäng
Eye for an eye, tooth for a tooth håller inte riktigt för mig som livsfilosofi. Ska väl dock säga att argumentet att offret kanske skulle gjort om samma sak lindrar bådas handlingar. Tror dessutom veganerna gör mer skada än nytta för djurrättare i allmänhet genom att misshandla den enskilde jägaren så att den dör.
5 moralpoäng för resten
Samtliga handlar på instinkter. Visst skulle jag gärna se dem onödiga men samtliga agerar på de sätt de tror bäst gagnar individen/familjen/arten, och har inte (såvitt jag vet) förmågan att ifrågasätta dessa instinkter.