Visa ett inlägg
Oläst 2005-05-16, 09:48 #27
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
Ett par praktiska tankegångar från min sida:

* Vem betalar fel i det avseendet "du bad att få denna funktionen men du blev inte riktigt nöjd med hur det fungerar" och det måste göras om. Är det kunden eller tillverkaren som har gjort felet?

* Vem betalar fel i det avseendet "du gav oss en mall, vi följde den men något gick snett på vägen" och det måste göras om. Är det kunden eller tillverkaren som har gjort felet?

* Skadestånd. Kunden kanske kommer lägga ett antal hundratusen eller miljoner på projektet. De måste då veta att leverantören verkligen levererar - i tid och på rätt sätt. Genom att ha en skadeståndsklausul kan de bryta ingånget kontrakt och kräva er på skadestånd om ni inte levererar det i tid och/eller så som de vill ha det.

* Programvaror/utbildning/möten osv. Ni kan behöva införskaffa specialprogram, klarar er datorutrustning av dessa program? Kunden kommer inte betala, utan de kommer säga "Vi vill att ni gör det i xxxx" och då skall ni göra det i xxxx. Kunden kanske kräver att det skall fungera på deras system än, är erat och deras system mer än 100% kompatibla med varandra? Ser det likadant ut på deras skärmar som era. Vilka os/browsers etc använder kunden och deras användare/kunder. Kör ni enbart med IE så kan ni ge er sjutton på att de har en hel uppsjö av browsers som ni aldrig ens har hört talas om. Ni måste testa alla så det fungerar på alla. Detta betalar normalt sett inte kunden för, de förväntar sig att ni gör en produkt som fungerar för alla. När det sen gäller möten, tar ni betalt för dem? Om mötet består i att ni blir uppkallade för att ni har gjort något fel, så kan det vara känsligt att ta betalt såväl för mötet som rättelsen, för felet var ju erat.
Att bara specifiera 500 timmar á 600 kr duger inte, de vill veta exakt vad de betalar för. Det hade jag velat.

Man kan lätt lockas av de stora pengarna, men tänk också på att de har gott om pengar att stämma skiten ur er om ni inte kan leverera. Ni är så små att ni kommer att sitta i deras grepp, de styr er. Ni har inte något att sätta emot.

Om jag vore er, så skulle jag fundera på om ni verkligen kan klara av det. Skulle det funka så har ni fått en stor kund som ni kan använda som referens. Skulle det inte funka, så är ni körda.
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat