Citat:
Originally posted by herkules@May 15 2005, 19:36
Hej,
Det är så här att jag och min kompanjon har startat en webbyrå (HB), och nu har vi en kund på gång, ganska så stor (finns i 4 länder).
De vill ha ett CMS system, med användarrättigheter, xhtml strict, css baserad design, 4 språk, sökfunktion, avancerad statistik, dropdown meny + de vanligaste funktionerna (orkar inte räkna upp allt).
Sen vill de ha tillgång till källkoden, som ska vara väl skriven och dokumenterad. Så jag undrar vad är ett skäligt pris för detta exl moms! Dessutom vill de kunna kräva oss på skadestånd! =/
Nästa fråga:
Skulle inte någon kunna vara så schysst och dela med sig av sina offerter, avtal, så att vi har något att utgå ifrån. Jag förstår att ni förmodligen inte vill dela med er av sådan information, men jag har verkligen behov av det!
Mitt mail: [email protected]
Tacksam för svar!
|
Tyvärr har jag ingen mall på offert när det gäller utveckling av program. Kan dock bjuda på några tips.
- Ta fram en spec på hur produkten ska se ut. Var detaljerad.
- Räkna ut utvecklingstiden inkl möten mm. Eftersom kunden även vill äga källkoden så ska ni räkna med moduler mm som ni har tagit fram tidigare i priset. Notera att ni även ska äga källkoden och kan använda den som ni behagar.
- Sätt ett pris på ändringar som kunden vill ha under tiden som ni utvecklar produkten. Det kommer garanterat att inträffa. All förändring från kundens sida förflyttar "deadline". Få alla förändringar skriftlig.
- Förmodligen vill dom ha två olika skydd.
Ett om ni inte är klara i tid. Där kan ni spec en summa per förseningsdag/vecka/ månad och att dom har rätt att bryta avtalet utan kostnad om ni är försenade en viss tid. Sätt ett max tak tex 50% av den totala ordersumman. Notera att om dom är orsaken till förseningen ska detta inte gälla tex att ni inte har fått material/information av kunden i tid eller om dom har ändringar under utvecklingstiden. Inte allt för ovanligt att man får vänta på kunder. För en logg på detta. Även om kunden är trevlig i början så vet ni aldrig vad som händer mot slutet. Skriv upp tex när material/information ej har kommit i tid och att detta kom två dagar för sent.
Det andra är om er produkt efter leverans inte uppfyller kraven och det blir stillestånd. Där ska ni först och främst ha en egen försäkring vidare ska ni sätta ett max tak på denna summa.
- Ta en viss summa i förskott. Samma sak vid tex delleveranser. Källkod överlämnas först efter full betalning. Även om dom är stora betyder det inte att dom är bra betalare.
- Våga vara tuff!
Lycka till !
/Janne