Visa ett inlägg
Oläst 2005-05-13, 09:17 #50
TjörnDesign TjörnDesign är inte uppkopplad
Validating
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 431
TjörnDesign TjörnDesign är inte uppkopplad
Validating
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 431
OK, NU RÄCKER DET !

Jag tycker att vi skall nöja oss med detta nu. Altus & AltusMarcus har fått tillräckligt här.


Jag vill ge er moderatorer en eloge för ett enastående arbete.
Inte bara för att ni påvisat motsägelserna utan generellt.
Satt på min PocketPC i går vid midnatt och skrev det, råkade klicka på "home" och inlägget raderades :blink:

Varför inte visa priser.
Helt enkelt av 2 anledningar. För det första är det inte priset som är relevant för diskussionen.
För det andra så är det ju inte säkert att det stämmer.
Framförallt i vårt företag (samma som ALTUS meddelat) är det så att priserna varierar, kraftigt eller marginellt.

Varför varierar priserna:
Vi har inga paket, vi anpassar priserna efter dom arbetsinsatser som optimeringen kräver.
Detta för att det skall bli rättvist.
En hemsida som är sökmotorvänlig behöver ju mindre arbetsinsats än en som inte är det.
Tror ni förstår, det är inte att hyckla eller att försöka dölja något. Helt enkelt vår hantverksinsats som varierar.



Vill tala om för dig AltusMarcus att du kan vara lugn.
Vi kommer inte att genomföra en "säljtävling" mot era kunder.
Jag är 44 år och har varit yrkesverksam sedan 1977 (byggnadsingenjör, försäljning av AutoCAD baserade systemlösningar, egen företagare och säljare) och med försäljning under 16 år nu. Jag skullel inte vilja ha Peter Lauri som motståndare, han är flera tusen gånger vassare som säljare än mig. Kanske en av sveriges bästa telefonförsäljare.

Vi kommer inte heller att genomföra en häxjakt mot anmälningar för era kunder, för deras skull.
NI GÖR INTE ALLT FEL.
Ni har säkert en hel del kompetens inom sökmotoroptimering, det tvivlar jag inte på.

Jag personligen var ganska irriterad när jag skrev mitt svar på DITT första inlägg i denna debatten.
(du kunde väl åtminstone varit så smart att du bootade om ADSL routern)


Vill nu avsluta detta genom att ge dig en chans.
Ni hade en kund som numera är kund till oss.
Tror att du bör ringa kunden och be om ursäkt samt skaffa er påskrifter på avtalen om ni skall komma med dylika hot i framtiden.

Mailet kom till mig igår kl 08,28 - har ingenting med detta inlägg att göra.

Citat:
Hej Hans,

Vi har stött på lite problem i sökmotorspositioneringsdjungeln och hoppas på
att du har någon idé om hur vi kan göra. Vårt företag, Xxxxxxxxxx i
Xxxxxxxxxx, anlitade Altus för ungefär ett år sedan i hopp om att de skulle
positionera www.Xxxxxxxxxx.se på sökmotorerna. Guld och gröna skogar
lovades: vi skulle registreras på ca 4000 sajter osv. Det enda de gjorde som
vi såg var att ändra på titeln på våra sidor. Vi blev inte riktigt nöjda och
efter ett halvår hade jag ett samtal med Jxxx Exxxxxxxx, så han uppmanade att
vi skulle lägga upp underkatalog som skulle spegla vår huvudsida. Vi blev
inte riktigt nöjda denna gång heller men vi orkade inte bry oss längre och
tänkte ändå att detta var en gång - det blir knappast fler beställningar.

Det hela ledde till att vi tog reda på lite mer information om
sökmotorspositionering, läste om metoder (samt regler) på googles hemsida
och hittade er. I slutet av förra året ringde en säljare från Altus och
försökte sälja in en sökmotorsoptimering. Då frågade jag om han ansåg att
det behövdes - ja utan tvekan, svarade han innan han fick reda på att det
faktiskt var hans eget bolag som hade gjort en sk sökmotorsoptimering.

Så gick vi slutligen igång med er och ni har haft en helt annan approach. Ni
har proaktivt instruerat vad vi ska ändra och tänka på osv.

Precis när 1 år har gått får vi villkoren skickade till oss. Villkor som vi
aldrig hade skrivit under och som tydligen ändras löpande på deras hemsida.
Där det står "Tjänster från Altus AB vilka tecknas är så kallade
engångstjänser. Inga abbonemangsformer finnes. Uppsägning anses alltså ej
förekomma nödvändig. Altus AB åtar sig att upprätthålla utförd tjänst under
12 månader från slutligt bekräftelsedatum. Avtalet gör också gällande, att
efter 12 månaders utförd tjänst, så övergår avtalet per automatik till
ytterligare 12 månaders avtal. Om kunden ej önskar denna lösning skall
uppsägning ske minst 2 månader innan slutligt bekräftelsedatum. Samtliga
efterföljande år tillämpas samma tids och
avtalslösning om 12 månader".

In kom en faktura på 8000 kr + moms för den "nya avtalsperioden".

När jag ringer mr Jxxx på Altus och ber honom faxa det avtal vi tecknade, så
hade han inget sådant. Han stod tydligt fast vid att vi har ingått ett avtal
och det skall följas. Sedan påstår han att vi har jättebra resultat på order
"Xxxxxxxxxx" och det är deras stora förtjänst och att vi ska vara jättenöjda.
Visst, det kan jag inte direkt säga emot... Men när jag ringer Mats hos er
är det tydligen SEO-logiks förtjänst och att ni hade bevis för detta. Mr
Jxxx på Altus tycker också SEO-logik ska be Altus om ursäkt för att Altus
smutskastas. Snacka om röra i branschen!

Det sista jag erbjöd Jxxx innan vi lade på, var att betala de extra
kostnader han hade haft för oss de extra två månaderna (även om det inte
heller är rätt), men den otacksamma Jxxx gapar efter mycket. Han snackar om
att de är måna om sina kundrelationer, men tydligen handlar det om att binda
upp så många som möjligt. Han menade också att avtalet var bra, för det hade
funkat i domstolen till deras fördel många gånger. Då menar jag - har ett så
nystartat företag varit i domstolen så många gånger - vilka metoder används
egentligen?

Jag undrar således om detta är branschpraxis. Jag kan minnas alla avtal jag
har tecknat med IT-tjänstleverantörer och inklusive er så har vi varit
tvungna att skriva under allt samt att ett avtal har bifogats.

Detta är lurendrejerimetoder och vi känner oss följdaktligen lurade. Samt
lite handlingsförlamade. Två jurister har dock påpekat att den citerade
punkten ovan är oklar... Vilket skulle vara till vår fördel.

Skulle gärna vilja ha reda på om ni har haft med Altus att göra och om ni
har någon känsla för hur vi ska göra i detta ärende? Min sambo som är jurist
har tagit över ärendet. Hon skickar idag en bestridan av fakturan till att
börja med.

Men, har ni något material som skulle kunna hjälpa oss så är vi tacksamma!


Vänliga hälsningar

Xxxxxxxxxx Xxxxxxxxxx
Gav adressen till denna tråden.
Och till vår kund och alla andra vill jag meddela ätt dessa metder INTE är branschpraxis :P


Jag vill helst inte att ni andra kommenterar detta men AltusMarcus får gärna svara.
Det får som sagt vara nog nu.


Sist !
GRATTIS PETER (och AltusMarcus) DU ÄR MEDVERKANDE I EN AV WN's GENOM TIDERNA MEST LÄSTA TRÅD

EDIT:Tog mig friheten att lägga till "Altus" framför Marcus för att förtydliga och pga att jag inte vill bli ihopblandad med AltusMarcus av förståeliga skäl.
// Moderator-Marcuss
TjörnDesign är inte uppkopplad