Visa ett inlägg
Oläst 2005-05-12, 09:32 #6
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Tack jonny, nu besparade du mig lite skrivande! Det var nästan exakt vad jag tänkte svara.

Jag är i nästan samma situation som du Fredrik (eller var, tills jag flyttade till Norge i aug. 2004). Mina kunder är också spridda över hela världen och enligt Skatteverket är det långt kvar innan jag behöver bry mig om något annat än det som jonny skrev i punkt 1-3 ovan. Skulle jag nånsin komma upp i en sån omsättning har jag nog råd att skaffa nån som sköter sånt här...

Citat:
Jag ser tex att du Helena säljer dina tjänster med paypal. Vad gör du tex om en kund från japan köper något från dig?
PayPal är ett problem eftersom de inte räknas som en återförsäljare och ansvaret för moms alltså ligger på oss säljare.

Eftersom jag mest har kunder utanför EU bedömde jag att jag skulle förlora på att krångla med olika priser på hemsidan, så jag satte helt enkelt samma priser för alla. När jag fick en momspliktig beställning tog jag de pengarna ur "egen ficka", men momssatsen för min verksamhet var bara 6%, så det gick ju an. Hade den varit 25% hade jag kanske fått hitta på en annan lösning.

Här i Norge är min verksamhet helt befriad från moms, så jag slipper tack och lov allt sånt krångel.

Vad det gäller det där med reglerna i olika länder så har jag som sagt fått klartecken från Skatteverket att inte bry mig om det i nuläget. Det är kundernas ansvar att betala in eventuella skatter i sina hemland. Det är ju samma om vi köper en tjänst från t.ex. USA (webbhotell m.m.). Om inte moms är inkluderat måste vi betala in det själva.
Helena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat