Nykomling
|
|
Reg.datum: May 2005
|
|
Nykomling
Reg.datum: May 2005
|
Tack för era svar. Men jag tror att ni missuppfattat min fråga en aning, jag inser att jag inte skall betala svensk moms på export till länder utanför eu och att det är köparens lands bestämmelser som gäller.
Problemet är att även om våra användare i huvudsak kommer ifrån usa och eu så finns det även personer från, israel, ryssland,brasilien,singapore,australien,sydafrika, kina,japan,canada,mexiko,libanon,indien,nya zeeland osv. En del av dessa länder har 10-tals användare andra bara ett fåtal. Pga det stora antalet olika länder och de små inkomsterna per land vi kan räkna med så är det ju inte adminstrativt lönsamt att ta reda på vad som gäller exakt för varje land och sedan om det krävs, momsregga sig där för en omsättning på kankse ett par 100-lappar. Är därför lösningen att ignorera repektive land bestämmelser för att beloppen är så små (och sedan när de blir större ta reda på detaljerna), blockera alla länder där omsättningen inte kommer komma upp i en lönsam nivå eller kankse tom betala svensk moms på allt (även om det inte är nödvändigt) och sedan i efterhand ändra detta om något annat land vill ha moms?
Jag ser tex att du Helena säljer dina tjänster med paypal. Vad gör du tex om en kund från japan köper något från dig?
/Fredrik
|