Nu var det dags att ta upp den här tråden igen för en ny serverunderhållsfråga. DNS i all ära, men just det blev inte så problematiskt som jag trodde.
Antag att jag har en server med Red Hat 7.3 och att jag tidigare hållit den hyfsat "up to date" med hjälp av RedHat Networks (RHN) RedHat Security Alerts (som "gratis" skickar mail om uppdateringar jag bör göra i mitt registrerade system för att hålla det "tätt") och "up2date"-kommandot.
Problemet är att RHN som bekant avslutas den 31 december för RH 7 och 8 och för 9:an i april.
Själv uppdateringsproceduren (up2date) går ju bra att ersätta med t.ex. Yellowdog updater, modifed (YUM) eller AutoRPM eller liknande, men var finns en bra källa för att hitta "nödvändiga" uppdateringar? Var hittar jag en lista med RPMs som jag bör uppdatera för att undvika de värsta hålen? Finns det ingen tjänst där jag likt RHN kan registrera mina RPMs (eller mitt system) och den "föreslår" uppdateringar som jag bör göra? Var?
Du som kör RH-server, hur har du tänkt göra?
1) Jag skiter i att uppdatera <_<
2) Jag uppdaterar hela systemet till Debian/Fedora/SuSE/Mandrake/Gentoo/RHEL eller annan distribution och tar paus en vecka eller så i servandet av webbsidor.
3) Jag lusläser en massa "security bulletins" och uppdaterar "själv" rätt RPMs i mitt gamla system.
4) Jag vet inte.
Jag står just nu på alternativ 4