Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Mar 2004
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Mar 2004
|
Det finns ett par begränsande faktorer för att ett forum skall lyckas i mitt tycke.
Som du själv har påpekat, kompetensen hos medlemmarna & moderatorer inom ämnet. Jag själv får nästan spasmiska ryckningar när jag läser en lite längre tråd på ett publikt internationellt forum på grund av alla idioter som postar inlägg i stil med "w00t", "you suck", "can u plz add me to ur mSn???????" etc.
Så om du nu lyckas skrapa ihop en tillräckligt stor mängd användare som antingen så är beredda att betala en årsavgift på säg 120:- eller klicka på en annons a'la 12 cent varannan dag. Då behöver du ungefär 2-3000 aktiva medlemmar för att få ihop den omtalade 300k summan.
För att vara lite realistiska här nu, 2-3000 medlemmar som är aktiva varje dag kommer troligen att innebära den dubbla belastningen på systemet du skall ha med anonyma läsare, spindlar etc. Ett forum är rätt resurskrävande med mycket SQL-anrop och jobbiga frågor. Rent spontant skulle jag gissa på att du behöver ett kluster på 5-6 maskiner.
Hur många sådana forum finns det idag? Hur framförallt, hur många av dem har tillräckligt kompetenta medlemmar & moderatorer för att NÅN skall betala 120:- eller klicka en annons varannan dag..
Rant rant, jag börjar flumma iväg här känner jag men ärligt talat tror jag inte det går att tjäna såpass mycket pengar på ett forum :)
|