Hej (och välkommen!),
Jag kan inte svara på riktigt allt, men har några kommentarer eftersom jag är/har varit i en liknande situation. Nedanstående info har jag fått från svenska och norska skatteverken och gäller om kunderna är privatpersoner.
Citat:
Försäljningen till US därimot räknas ju som export av tjänst och då gäller US regler för moms (vilket jag iofs tror att de inte har någon rätta mig om jag har fel).
|
Det är korrekt. Säljer du till länder utanför EU behöver du inte lägga på moms. Till länder inom EU lägger du på svensk moms.
Citat:
Ett litet expempel är tex att om norska företag säljer en tjänst till en svensk privatperson så är de momsskyldiga för första kronan.
|
Nja, det där stämmer inte med den information jag har fått här (jag bor i Norge nu). Jag behöver endast lägga på moms för norska kunder. Det är först när jag kommer över ett visst, rätt högt, belopp i försäljning till EU som jag måste momsregistrera mig där och lägga på moms. Jag har pratat med flera olika personer på skatteetaten (skatteverket) och alla har sagt samma sak.
Det pratas om att det så småningom kommer att bli så att EU-kunderna ska betala den moms som gäller i deras hemland (istället för den i säljarens hemland), och även om att USA hotar med att börja tvinga oss att lägga på moms när amerikanerna köper från oss. Hoppas verkligen att inget av detta blir verklighet!
~ Helena