Visa ett inlägg
Oläst 2005-05-08, 02:52 #8
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Kritik från hoglind webb : )
jag ägnar mig här bara åt det mindre bra, det som är bra ger ju inget att ta upp.. men överlag tycker jag det är en fin sida iaf.

1 - vitt på gult i meyn funkar inte, i alla fall inte om du inte skapar lite mer kontrast...
2 - ge lite mer "space" runt brödtexten generellt /främst i sidorna.
3 - lite mer yta ovanför den övre rubriken (känns "trångt").
4 - de gula "list-ikonerna" funkar.. det gör inte de vita!
5 - kör på lite kantutjämning på pratbubblan uppe till höger, det är för pixligt.
6 - öka line-height på "senaste articklar"... det är ok som det är, men inte om du ska ha så pass mkt avstånd på brödtexten... det är för stor skillnad, ser okonsekvent ut.
7 - ändra den blå underrubrik-färgen till nåt mer vågat... tex samma färg som det röda äpplet, det kommer skapa mer focus och balans, mm.
8 - gör liite högre footer...

angårnde användbarheten:
1 - kör den genom validatorn (html)
2 - lägg till alt attribut å bilderna
3 - sidan är för tung med sina 82305 bytes (index)... det har att göra med bild-optimerinen bl.a.. exempelvis 6.8 k för headergiffen... går inte det att slimma?

ang cssen:
1 - slimma den... exempelvis, upprepa inte "font-family" 20ggr i onödan!... lägg det i body{} istället...
2 - finns mer att säga här, men jag ska begränsa mig (klockan är mkt). men tex... om jag tar en titt på din html.... det är allderles för mkt klasser i koden... varför markera upp alla länkar med en egen klass, tex, när det räcker med att definiera en högre stående, genom kaskaden... alltså istället för att säga class=brodtext på allihop, så säger du ex: brodtext ul li a {}

// b
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat