Citat:
Originally posted by Tobbe@May 6 2005, 18:17
Vilken täckning behöver du blixtsystem?
Man får självklart väga ersättningen/SMS mot den ökade omsättningen. Är övertygad om att samtliga våra kunder är nöjda med försäljningen som SMS gör, trots lägre ersättning än t ex kreditkort. Eller tja, på lägre belopp så käkar ju CC-betalning oxo upp pengarna...
|
Ju fler länder ju bättre då mina kunder kommer från hela världen.
Europa är väl ungefär 60% av mina kunder som det är nu.
Den enda kontinent jag inte har några kunder ifrån är möjligen afrika.
De länder jag saknar mest av vad cellsynt erbjuder är väl USA och Frankrike.
Länder som Indien, Japan, Brazilien eller diverse öst-länder är väl lite mycket att hoppas på kanske, men då skulle jag hoppat på direkt då det tom är knepigt att hitta en kortservice som täcker dem.
Visst är det möjligt att omsättning ökar så pass att det skulle vara värt att integrera en SMS lösning i många fall.
I min situation dock så agerar jag som ett skivbolag och har avtalat en viss summa per försäljning till artisterna. Med tex paypal så får jag 5 kr kvar då jag säljer en låt för 7 kr, och ger 4 kr av det till artisten.
Om jag har förstått det rätt med SMS betalningar så skulle jag behöva ta nästan dubbla priset om jag vill ha min krona och ge samma belopp till artisterna.
Om jag halverar min profit så skulle jag då kunna sänka priset på SMS betalningar med 50 öre, vilket inte är stor skillnad för kunden.
Så om jag ger möjlighet till SMS betalning måste jag lägga kostnaden på kunden.
Även om tex 13 kr inte är så jätte mycker för en låt kan jag tänka mig att reaktionen från kunderna blir negativ till att betala dubbla priset. Framför allt om de skall köpa ett gäng med låtar.
Annars tror jag tror dock säkert att SMS tjänster är ett jätte bra alternativ i många sammanhang då det inte direkt finns några direkta omkostnader att leverera inehåll till en kund mer eller mindre.
Men för att sälja varor måste kunderna vilja betala extra för att göra SMS betalningen om man inte vill gå minus på en försäljning eller har en jättelik vinstmarginal att att subtrahera från.