 |
Supermoderator
|
|
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
|
|
Supermoderator
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
|
För webmasters som är aktiva på nätet för att tjäna pengar spelar det ju ingen större roll om det är genom att man tillhandahåller tjänster gratis och tjänar pengar på reklam eller om det är genom att tillhandahåller tjänster som kostar pengar. I grund och botten är man ju ändå ute efter att -tjäna- pengar, dvs ha mer inkomster än utgifter. Hur inkomsterna fördelas mellan reklam och betaltjänster är ju i helhet inte lika viktig för hur vinstdrivande en sajt/företag är.
Det finns många anledningar till att man tillhandahåller tjänster gratis. En anledning kan vara att man vill bygga upp sitt 'varumärke', dvs göra sig känd på nätet så man har ett underlag att tjäna pengar på, i form av reklam eller genom att ha utökade betal-tjänster. En annan viktig anledning kan vara att man vill att användarna ska prova på tjänsten under en viss gratisperiod och att de då skapar sig ett behov av tjänsten som man då kan ta betalt för.
Man kan ju även dra vissa paralleller till företag utanför Internet eftersom den här typen av marknadsföring är mer eller mindre generell. Det är inte sällan restauranger har introduktionserbjudanden, i form av exempelvis "Sommarrabatt" eller "Vinterrabatt" och dyligt. Det handlar ju mest om att man ska prova på deras mat och fatta tycke för den och då en form av lockelse att äta deras mat. På så sätt kan de vinna nya kunder och öka sina inkomster i längden, trots att de minskat sina intäkter kortsiktigt just under rabatt-perioden.
Att tillhandahålla något gratis är sällan negativt. Det negativa skulle isåfall ligga i att man tillhandahåller tjänster som man gör för liten vinst på eller rent av går back på. Det är just det som är den stora faran när man introducerar nya tjänster eftersom det kostar pengar att utveckla och marknadsföra dem som man inte vet med hundra procent säkerhet att man verkligen tjänar igen. För att veta i vilken utrsträckning man kan erbjuda tjänster eller liknande är det därför ofta en bra idé att ställa upp någon form av kalkyl som beskriver intäkter/utgifter både långsiktigt och kortsiktigt. Då kan man lättare ställa upp en budget där man ser vad man har råd att erbjuda och vilka fördelar kortsiktigt/långsiktigt de isåfall skulle innebära.
Det jag är rädd för är inte att ta betalt för tjänster. Det jag är rädd för är att försöka ta betalt för något som det inte finns underlag att ta betalt för. För att kunna avgöra det måste man ha utomordentligt noggranna kalkyler för att ta rätt beslut.
|