Visa ett inlägg
Oläst 2005-05-04, 16:28 #5
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
Jag är inte heller så jätte insatt, men det finns många lösningar för att leverera digitalt.

Då det gäller mjukvara kan det bli mer komplicerat då det många gånger behövs ett system för att generera serienummer eller på andra sätt implementera kopieringsskydd.
Med en sådan lösning kan man väl undvika problem med länkspridning då nerladdningen är värdelös utan auktoriserings informationen.
Jag håller med Robert om att man måste vara väldigt försiktig med att vara för restriktiv pga rädsla för ogiltliga nedladdingar. Risken att folk delar med sig länkar måste hanteras på andra sätt med värdeful mjukvara.

Är inte mjukvaran kopieringskyddad kommer vem som helst som vill sprida den efter ett köp varde sig du begränsar dem till en nedladdning eller inte.
Är programmet kopieringsskyddad så kan man ju i princip låta dem ladda ner det så många gånger de vill eftersom endast den som köpt en licens kan auktorisera det.
Så skall det I min mening fungera då det ändå är frågan om att man köper en licens snarare än en produkt.
Då jag köpt mjukvara har det varit direkt från tillverkaren vilket kan vara ett lite annnorlunda scenario, men med tex macromedia kan vem som hels ladda ner kompletta versioner av deras produkter, det är själva hanteringen av serienummer som är det som är komplicerat i deras fall. De använder sig av ett system som heter "v-box".

För ett enkelt nedladdningsystem räcker det med att man lägger filerna utanför html foldern och låter användaren nå dem genom ett server script.
Då kan man göra lösningar där man kräver lösenord och/eller kollar mot datatabasen med genomförda transaktioner.
Att det är super säkert är väl inte så viktigt då det gäller tex musik eller icke kopieringsskyddad mjukvara. Det förefaller inte troligt att någon betalande kund bryr sig mycket om att hacka sig till en länk för att ladda ner filerna då det är enklare att öppna upp DC++ eller MSN om man vill sprida dem vidare.
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat