Citat:
Originally posted by StefanBergfeldt@May 4 2005, 16:16
Hallå igen... Nu har jag gjort så att jag skapar en XML-fil med nödvändig information om samtliga mottagare. Är det någon som har ett lämpligt förslag på hur jag går vidare? Ska jag göra ett program i visual basic, som ligger och kollar efter filer, eller ska jag göra en asp-sida som kollar efter filer?
Tänkte sen också att jag skulle generera eml-filer och lägga dom direkt i kön på smtp-servern, eller är det bättre att jag använder CDONTS för att skicka?
|
Hoppsan, du han visst in emellan...
jag tror det är bättre att använa en komponent istf att skapa egna eml filer. Då minskar risken för att du skapar ett mail med fel format av misstag.
Och ja, skapa ett VB program. Som jag skrev tidigare tror jag det är enklast att du startar programmet med jämna mellanrum (säg var 5:e minut) och att programmet då kollar efter en fil och sedan behandlar den om den finns och sedan dör.
När programmet hittar filen kan den ju läsa in det den behöver och sedan ta bort filen så om den inte är klar efter 5 minuter så spelar det ingen roll, nästa instans kommer inte hitta filen.
naivt, men enkelt. Skapar du flera utskick samtidigt kommer således flera VB-program kunna köras samtidigt (startade med 5 minuters intervall) för att ta hand om ett utskick vardera.
Får du prestanda problem får du ställa ner prioriteten på skicka-processerna när de startas också, men det behövs nog inte.