Visa ett inlägg
Oläst 2005-05-04, 10:41 #8
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Citat:
Det rör sig om ca 60000 kunder som ska utvärderas utifrån ett urval av antal ordrar under en viss tidsperiod, total ordersumma under en viss period, registrerad inom en viss period, leveransadress inom en viss zon mm. Alltså ett ganska komplext urval.
Ett urval på 60000 poster är inte speciellt stort egentligen. Jag låter kanske som en trasig skiva, men 10s låter fortfarande som alldeles för länge. Jag tror fortfarande att något går att göra åt den delen. Dock är ju detta inte det största problemet om jag förstår dig rätt att du inte behöver DB access för att skicka mailen.
Citat:
Två förslag säger här att man kan "köa" utskicken, och det låter som en jättebra idé, men hur gör jag det?
Lägg in den info som krävs för att skapa ett mail (dvs innehåll/mall, mottagare, ev. parametrar för DB access för att customisera mailet) i en tabell i din databas.
Skriv ett nytt program som:
1) Sätter sin egen process prioritet till låg.
2) Hämtar rad för rad i "kötabellen" i databasen och skickar mailet.
Detta program kan antingen gå som en service/demon (dvs hela tiden i bakgrunden) eller så låter du ditt skicka script starta programmet när någon gör ett utskick. Alt. använder du windows scheduleraren (för du kör väl på windows om jag förstått rätt) som startar programmet var 5:e minut för att kolla kön. I de två senare fallen är det väl bra att programmet kollar så det inte redan körs när det startas också.
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat