Medlem
|
|
Reg.datum: Nov 2003
|
|
Medlem
Reg.datum: Nov 2003
|
Hej alla på WN:forum
Jag har sen några månader följt diskussionerna här på forumet med stigande frustration över motståndet ”rädslan” att ta betalt för tjänster på nätet jag menar om inte vi för fram det vem ska då göra det?
Jag tycker att diskussionen om Aftonbladets nya betaltjänst är ett bra exempel på den negativa inställningen till betaltjänster på nätet. Det är som att säga "varför ska jag lämna in bilen till Nisses bilrep när jag kan fixa bilen själv" …. Det finns faktiskt individer som inte (jag inräknad) vill,kan eller orkar repa bilen själv samma sak är det med nätet det finns faktiskt användare som inte vill,kan eller orkar söka fram informationen OM det finns en bra betaltjänst som fixar det man vill ha fixat.
Diskussionerna blir nu ofta som att runt fikabordet på Nisses bilrep försöka övertyga en mekaniker att han ska lämna in bilen till Pelles bilrep Varför ska han det när han kan fixa det själv ?? På samma sätt förs diskussionerna här.
Klart att vi som kan nätet inte är beredd att betala men kalle på Nisses bilrep skulle nog kunna tänka sig att betala för en tjänst där han kan söka bland billiga/begagnade reservdelar (detta bara som ett exempel). Felet jag tycker att ”vi” gör är att vi utgår från oss själva när vi diskuterar vad kunder är beredda att betala för.
Dessutom så blev IT branschen förstörd under IT bubblan där antalet användare var målet och för nå målet så var tjänster gratis viket vi fortfarande lider av. Hur många bilmekaniker har ni hört talas om som reparerar bilar gratis bara för att få fler kunde!!!!!!!! Det är ju en befängd tanke i alla branscher utom i vår.
Vad jag tycker att vi måsta lära våra kunder är att Internet kostar OCH att vi tar fram FLER tjänster som man är beredd att betala för.
|