Citat:
Ursprungligen postat av Filip
Citat:
Originally posted by -Tobias Turesson@Apr 27 2005, 18:30
Citat:
Ursprungligen postat av Filip
Inkomst av kapital = 30% skatt. Mer än så skulle han inte behöva betala.
|
Ska det inte läggas på moms och arbetsgivaravgifter också?
|
Inte så som jag uppfattat det. Jag tycker också att det är lite konstigt... Har inte provat denna metod ännu själv, då jag precis fått reda på det.
Hänvisar till http://skatteverket.se/ung/gottbland.../internet.html
Jag ringde även till skatteverket för att kontrollera. Enligt kvinnan jag pratade med, så kunde man göra så.
|
Jag ringde till skatteverket idag. Kvinnan jag pratade med verkade mycket okunnig gällande affiliateinkomster från utlandet. Hon sa i alla fall så här typ:
"Är det varaktigt och bla bla bla så är det näringsverksamhet och då måste man starta företag" var vad hon sa ungefär. Men då blir det ju skillnad på hur mycket en "hobbyperson" och en "seriös person" betalar till staten. För "hobbypersonen" blir det bara 30% medan för den "seriösa personen" så blir det 50%.
Särskilt eftersom det i artikeln Filip hänvisade till stod att det var skillnad om affiliateföretaget var svenskt eller utländskt tycker jag det är konstigt.
Någon som kan reda ut detta? Frågan är vem man ska vända sig till när inte ens skatteverket kan svara tillfredsställande på skattefrågor.