Observera att det här är mina personliga åsikter som webbutvecklare, inte något jag försöker tvinga på andra. Bara tillräckligt för att rekommendera en plugin för att slippa flash
Primära nackdelar med Flash
*Det är ett krävande system (det kräver en "Multimediadator").
*Det är proprietärt - du låser inne din användarbas till de som Macromedia tycker skall få köra sin plugin.
*Fördelarna är små - de fördelar du anger "musikspelare, inzoomning på bilder" - varför skall det här ens ligga på webben eg? Det känns mer som ett fristående program som behövs.
I den utveckling jag har bedrivit och bedriver nuvarande ser jag inget behov av flash, de primära användningsområderna för Flash är annonser som har massa hyss för sig - popups och ljud samt läskiga onmouseover-effekter.
Jag vet inte hur stor marknaden för e-learning och multimediapresentationer på nätet är, men det känns som att de lika väl kan presenteras i ett annat format via tex en dvd-skiva.
För att svara på din sista fråga om varför det är fel med en site i flash:
*De flesta flashsiter bryter mot alla "normala" navigationsregler på webben, forward, back, stop etc.
*Flashsiter har massa "onödiga" effekter - det första jag gör i windows är att stänga av alla "shadows", "dropdown menus" etc. De stör mer än de tillför - fråga vilken kogvetare som helst.
*De LÅTER. Jag är ledsen, men en site som har som default att spela ljud == alt-f4 direkt. Winamp låter på min dator. Det är allt som skall låta.
*De är långsamma, jag har en 10mbits-uppkoppling, att det står "please wait loading images" när jag surfar är dåligt.
Jag vet att det troligen gör att göra allt det här bättre med bakgrundslagring, mindre bilder etc. Men tyvärr är det inte så idag, om du nu tillverkar siter som är bättre än det här så vore det kul att få se dem så kanske även jag kan få en mera positiv bild till Flash.