Flitig postare
|
|
Reg.datum: Mar 2005
|
|
Flitig postare
Reg.datum: Mar 2005
|
Jag tror vi har vitt skilda uppfattningar om saker och ting då det gäller Flash.
Det vorde dock intressant att veta vilka anledningar du kommer på som gör det korkat att göra en hel sida med flash.
Exemplet jag nämnde tidigare med en klient som absolut inte ville ha flash tex gällde en bildkatalog.
Anledningen att jag rekommenderade att göra den med Flash var att de behövde en avancerad herarkisk meny design samt att "tumnaglarna" skulle göra en zoomad animering då man klickade på dem.
Visst skulle det gå med dhtml, men ca dubbla utvecklingstiden, större filstorlek och lägre webbläsar kompatabilitet.
Jag har även jobbat med företag som har haft traditionella utvecklare som har jobbat med meny system i en vecka utan att nå ett resultat som kunden var nöjd med.
Jag var då egentligen var anställd för att göra en multimediapresentation med flash, men de frågade om jag kunde göra ett försök med menyn.
Det tog en dag, funkade precis som kunden ville och var halva filstorleken jämfört med javascript/DTML varianten.
Enligt min erfarenhet så är det korkat att använda html om sajten skall vara mer än en enkel textsida, och även en enkel textsida kan göras lika bra i flash som med html, men med fördelen att man har bättre kontroll över placering av text och kan välja fonter om man önskar samt ha full kontroll över förladdning.
Huvudargumentet mot att göra även enklare sidor i flash, som förvisso väger tungt, är att så pass många har en aversion till Flash.
Då det gäller rent tekniska och användarmässiga aspekter kan Flash göra allt som html kan, men det är mycket HTML inte kan inte göra som Flash kan.
Visst räcker det med enkla textsidor för väldigt många sajter, men absolut inte alla även om de inte är interaktiva filmer.
Tex min senase sajt jag byggt behövde en musikspelare integrerad med sajten där användaren kan skapa sin egen playlist.
Det finns också möjlighet att skapa sin egen samlings CD och designa ett omslag från mallar.
Jämfört med att göra den sajten med DHTML skulle jag tippa på att utvecklings tiden är hälften med Flash och resultatet definitivt stabilare.
Musiken laddar dessutom snabbare med Flash än om WMP eller Real Player skulle användas.
Enda möjligheten att göra en musikspelare riktigt integrerad är dessutom att köra med Flash.
Webbapplikationer är ett annat område som Flash är väldigt starkt på.
Jag skulle kunna slå vad om att jag kan göra tex ett ordbehandlingsprogram med Flash betydligt snabbare än en duktig html eller java kodare kan göra.
Jah har mest gjort multimedia presentationer, e-learning och spel med Flash.
Det är klart att det är sånt det är mest lämpligt för.
Men vi kommer se mer och mer sidor gjorda med Flash i framtiden.
Speciellt då det gäller versioner producerade för mobiler och handdatorer.
Där är den stora fördelen att flash kan anpassa storleken på sajten till den skärm den visas på.
Jag har säkert inte övertalat dig grazzy, men det vorde intressant att höra vad det egentligen är som gör att du tycker det är så fel att göra en sajt helt i Flash.
|