Ämne: flashblock
Visa ett inlägg
Oläst 2005-05-01, 21:08 #7
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
Då det gäller Flash reklam och den negativa inställing som den ger Flash som verktyg är det väl knappast beroende på utvecklare.

Vad jag menade var snarare då det gäller flash inom andra områden som dålig design irriterar folk många gånger, men flash får skulden som verktyg istället.
Bland de vanligare klagomålen man hör är saker som att flash skulle resultera i stora filer som tar tid att ladda ner, att folk ogillar anit-aliased text som inte går att kopiera eller att tex scrollbars inte fungerar som de brukar i webbläsaren.
Alla de problemen har med dålig design att göra, och är endast ett resultat från avsaknaden av begränsningar Flash ger.
Man kan i princip designa en hel sajt i Flash som skulle vara oigenkännlig från en html sida.

Jag har tex haft klienter som specifikt uttryckt att de absolut inte vill ha någon Flash på sin sida.
Då de lämnat en lista på de sidor som de tyckte var mest liknande vad de vill uppnå var 9 av 10 gjorda huvudsakligen med flash :)
Saken var att de var väl designade och de uppförde sig på ett sätt som användare förväntar sig efter att vara vana med html.

Men det är en intressant fråga hur mycket ansvar man har över designspecifikationen.
Själv tycker väl jag att jag har ett ansvar att se till att alla detaljer fungerar tillfredsställande även om klienten inte specifikt krävt det.
Det är mycket ovanligt att klienter ger så detaljerade specifikationer att de går in på hur text eller scrollbars skall uppföra sig.
Sådana små detaljer ser jag till att fixa även om det tar extra tid och inte var överrenskommet från början, det känns lite som ett ansvar eller yrkesstolthet för mig iaf.
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat