Ämne: Ge ut tidning
Visa ett inlägg
Oläst 2005-04-29, 05:58 #5
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
Ni får nog räkna med att de första numren inte blir lönsamma, annonsköparna vill gärna avvakta lite för att se hur tidningen tas emot etc. De vill också veta upplaga etc.

Ett tips kan ju vara att samarbeta med något företag som gör tidningar, finns ju flera sådana som gör olika branschtidningar, företagstidningar etc. Kanske ni kan göra något gemensamt?

Annonssäljare... För att få lönsamhet måste ni sälja annonser. Ni måste avsätta någon på heltid som är van vid att sälja in annonser i tidningar. Kanske vore läge att samarbeta med något företag som gör sånt? De tar provision, men gör jobbet.

Men som sagt, räkna inte med någon vinst i början...

Viktigt att tänka på är layout, bilder, typsnitt, designen i allmänhet etc. Det måste finnas en harmoni och ett formspråk som tilltalar läsaren.

Hur har ni tänkt få ut tidningen? Skall den finnas i butikerna? Då måste ni sälja in den till deras inköpsorganisationer. Tänk på att de flesta butiker redan har många tidningar, och det är svårt att synas. Skall ni få folk att prem:a på tidningen, så vill folk inte köpa grisen i säcken.. De vill gärna läsa några nummer först, och/eller vara säkra på att de inte betalar in pengar för ett helår och sen kommer det inga fler nummer av tidningen.

Om ni skall låta folk prem:a på tidningen, så tillkommer ju portot för att få ut tidningen. Plus arbetet med att packa den etc.

Ni behöver också ha ett fungerande system, där folk kan beställa tidningen. Det är fortfarande så att många ringer till tidningsförlag för att förändra uppgifter. Ni måste ha en telefonsupport som tar hand om sådana ärenden... Sköter register, fakturering etc...

Sen har vi den där underbara svåra gränsdragningen:
Artiklar - reklam

Tidningen vill ha reklam för det drar in pengar för att tidningen skall överleva.
Läsarna vill inte ha för mycket reklam för då känns det som om man betalar för en reklambroschyr.

Läsarna vill också att artiklarna skall vara fristående/oberoende. Annars blir det som de där oseriösa "hej, vi tänkte skriva om ert företag i vår tidning, men då får ni köpa en annons för 20.000+moms"-tidningarna där artiklarna känns krystade.

Det gäller också att hitta nya intressanta infallsvinklar hela tiden. Att ha samma typ av reportage i varje nummer lär bli långtråkigt. "Så här gjorde --- när de startade sin butik" i varje nummer kan bli långtråkigt.

Det skall också vara en bredd på artiklarna, så att de täcker stora intresseområden. Principen bör vara att det skall finnas något för den som är intresserad av att starta butik, den som har en liten butik, den som precis har startat en butik, den som har en medelstor butik, den som har en stor butik etc...

Exempel: 10 lätta steg till att hyra en butik på nätet
Exempel: Nyhetsbrev - så ökar du omsättningen
Exempel: Vuxit ur kostymen - dags för större butik?
Exempel: Posten, DHL, Schenker - vad passar din butik?
Exempel: Så förhandlar du till dig bättre inlösensavtal
Exempel: Historien om Amazon, från garaget till världens största bokaffär

Där är bara några enkla exempel - det är väl något som attraherar alla på ett eller annat sätt, om det finns i samma nummer.

Viktigt också är att ha en geografisk spridning, att inte bara ha artiklar från en region i Sverige. Folk har en tendens till att strunta i tidningar som bara har t.ex Stockholmsfixering.

Helt enkelt - det skall finnas något i tidningen som alla, oavsett vem man är, skall finna intressant.

Man kan också gå "utanför boxen" för att finna andra vinklar. Varför skall man skriva om enbart e-butiker i varje nummer, kan man inte skriva lite om andra som säljer saker på nätet fast på aningen annat sätt. T.ex Ryanair som säljer allt via internet - deras erfarenheter, hur kunderna uppfattar att sköta allt via internet etc...
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat