Visa ett inlägg
Oläst 2005-04-29, 01:52 #7
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
Gammal tråd, men jag sitter och jobbar med ett rätt avancerat multiplayer spel i flash för tillfället och råkade dyka på den här tråden genom google.

Spel kan variera oerhört mycket i kostnad beroende på typ av spel, mängd grafik som måste skapas, ljudläggning och databas integrering.
Det är ungefär som att fråga vad kostar en webbsajt...
Det är helt omöjligt att säga ett pris utan att ha något att gå på.

Det spel jag jobbar på nu har jag lagt ner en månad på vid det här laget.
Det är det första multiplayer spel jag gjort och en del nytt att lära sig för att skapa ett realtids spel drivet från en socket server.
Det är rätt så lite design arbete men mycket delar att programmera, ljud som skall fungera på ett sätt som förhöjer spelupplevelsen och finputsande av känslan och hantering av nätverks fördröjningar.
Det är på ett stadie då det mesta av funktionalitet är implementerad och är väl ungefär en 3000 rader kod och en ca 200 timmars arbete änsålänge.
Jag räknar med att det skall räcka med en 50 timmar till innan det är klart.
Eftersom spelprogrammering är väldigt kul kan jag tänka mig runt 300kr/tim som lön för ett projekt.
Så om en klient hade efterfrågat ett likadant spel hade det kunna legat runt 75 000.
De flesta webbaserade flash och shockwave spel är dock mycket simpla och kan lätt gå att utveckla för några tusingar.

Bästa om man inte har i åtanke att få en viss ide genomförs är förstås att licensiera ett spel från en utvecklare istället.
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat