Visa ett inlägg
Oläst 2005-04-28, 16:10 #33
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Originally posted by Tobias Turesson@Apr 28 2005, 14:05
Grejen är väl den att det är offshore företaget som äger kapitalet och ingen "ska" veta vem som äger företaget.
Jag har förstått att det anses vara huvudsakligen för att kunna ha helt oregistrerade inkomster som man sätter upp offshore bolag, som i fallet med den killen som åkte dit.
I mitt fall skulle jag väl tycka att det skulle kännas besvärligt då jag inte skulle ha ett offshore bolag som en extra inkomst utan vara beroende av det för försöjning.
A glida runt i åratal med endast ett kort från en bank i bahamas och påstå att man lever av luft kan ju vara lite riskabelt.

Men även större seriösa bolag öppnar ibland offshore filialer vad jag förstår och det är inte på något sätt olagligt om man följer de dubbelhandels avtal som finns.
Så vad jag funderar på är om det skulle vara fördelaktigt om man säljer tjänster till klienter över hela världen att köra offshore men betala skatt på den vinst man plockar ut för att spendera i Svergie.
Det verkar inte vara många som vet alltför väl hur det ligger till med skatte satser och regler.
De regelverk jag läst gällande dubbelhandelsavtal är inte lättlästa för mig med den mycket begränsade kunskap om internationell företags juridik jag har.

Även om skattesatsen skulle bli ungeför densamma skulle det kunna tänkas att det underlättar bokföringen om man har firman i ett land som ej kräver redovisning då man väl förstått vad det är som gäller.
Men förmodligen måste man ha en svensk filial om man vill kunna sälja tjänster åt svenska klienter.
Att försöka förklara för dem då de frågar om f-skatte sedel att "nja, det behövs inte, du betalar helt enkelt ut till mitt konto i Bahamas" verkar inte som en rolig situation och resulterar säkerligen i att man mister en del jobb.
Men kanske tom ett offshore bolag med svensk filial är lättare att hantera och fördelaktigt skattemässigt då man väl har fått det att rulla och vet hur turerna går.
Det är väl bara att ringa något av de företag som säljer offshore bolag och fråga och se om de kan ha svar istället för att spekulera i blindo.
blixtsystems är inte uppkopplad