Visa ett inlägg
Oläst 2003-11-17, 10:30 #24
efa efa är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2003
efa efa är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2003
Bra Viktor!

marcuss, min poäng är att som student _måste_ man leva väldigt billigt. Det är inte ett _val_ att leva på nudlar. _Anledningen_ till att studenter inte har familj, till exempel, är att de inte har råd! Det finns mängder av undersökningar som visar att studenter avstår från familj och barn just för att de inte upplever sig ha råd.

Så visst, jag håller med dig om man inte lever dyrt som student. Det kan man ju inte.

Hur mycket kurslitteratur och liknande kostar beror på vilka ämnen man läser. Det finns en vanlig uppfattning bland datastudenter att deras kurslitteratur är så väldigt dyr; å andra sidan behöver de ofta bara 1 eller 2 böcker på en hel termin. I andra ämnen kan man behöva 4 eller 5 böcker per 5-poängskurs och det är inte svårt att komma upp i 6000-7000 kronor trots att man _lånar_ många av böckerna.

Jag har levt som student, som heltidsanställd och som egenföretagare. Utgifterna har varit ungefär desamma, men som student var det lånade pengar och de räckte dessutom knappt till. Man kan leva lika billigt som student som anställt och som egenföretagare.

Du skrev att "som student kan man ju leva väldigt billigt om man skulle vilja så det säger ju inte speciellt mycket." Det var det jag reagerade på; JohanW skrev ju att hans enda inkomstkälla är hans sajter, om han sedan är student eller inte är irrelevant, eftersom man kan leva billigt utan att vara student.

På grund av graden av "off-topicitet" tycker jag att vi avslutar den här diskussionen här. (Om du vill gå vidare tycker jag vi tar det via PM.)
efa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat